NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
5 - (846) حدثنا
يحيى بن يحيى.
قال قرأت على
مالك عن صفوان
بن سليم، عن
عطاء بن يسار،
عن أبي سعيد
الخدري ؛ أن
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم قال:
"الغسل
يوم الجمعة،
واجب على كل
محتلم".
[ش
(واجب) أي
متأكد في حقه.
كما يقول
الرجل لصاحبه:
حقك واجب علي.
أي متأكد. لا
أن المراد
الواجب
المتحتم
المعاقب عليه].
{5}
Bize Yahya b. Yahya
rivayet etti. Dediki: Malik'e, Safyan b. Süleym'den dinlediğim, onun da Ata' b.
Yesar'dan, onun'da Ebu Said-i Hudri'den naklen rivayet ettiği şu hadis’i
okudum: Resulullah Sallallahu aleyhi ve selem dediki:
«Cum’a günü yıkanmak her
ihtilam olan kimseye vacipdir.»
İzah:
Bu hadîsi Buharî
«Kitâbü'l-Ezan», «Kitâbü'l-Cumu'a» ve «Kitâbu'ş-Şehadat» da; Ebu Davud
«Kitâbu't-Tahare» de; Nesai «Kitâbu's-Salat» da; İbn-i Mace dahî «Kitâbu's-Salat»
da muhtelif ravîlerden tahrîc etmişlerdir.
Vâcib: Müteekkid;
demekdir. Burada ondan farz mânâsı rourâd olunmamışdır. Nitekim bir çok sahîh
hadîsler bu te'vîlin doğruluğuna şehâdet etmektedirler. Meselâ Hz. Semura
hadîsinde :
«Bir kimse obdest
alırsa ne âlâ! Fakat yıkanırsa, yıkanmak daha faziletlidir.» buyurulmuşdur.
Şayet yıkanmak farz olsaydı, abdest alan için «ne âlâ!..» demez; yıkanmanın da
yalnız faziletinden bahsetmez; farz olduğunu söylerdi.
îhtiam olan: Bulûğa
eren manasınadır. îhtilâm olmak bulûğa ermeyi istilzam ettiği için mecazen
bulûğa eren yerine, ihtilâm olan tâbiri kullanılmışdır. Burada hakikat mânâya
manî olan karine: İhtilâmla beraber, inzal de bulunduğu takdirde cuma olsun
olmasın her zaman yıkanmanın lâzım gelmesidir.