SAHİH-İ MÜSLİM

Bablar Konular Numaralar  

İ’TİKAF BAHSİ

<< 1176 >>

NUMARALI HADİS-İ ŞERİF:

 

9 - (1176) حدثنا أبو بكر بن أبي شيبة وأبو كريب وإسحاق (قال إسحاق: أخبرنا. وقال الآخران: حدثنا أبو معاوية) عن الأعمش، عن إبراهيم، عن الأسود، عن عائشة رضي الله عنها. قالت: ما رأيت رسول الله صلى الله عليه وسلم صائما في العشر قط.

 

[ش (في العشر) قال العلماء: هذا الحديث مما يوهم كراهة صوم العشر. والمراد بالعشر هنا الأيام التسعة من أول ذي الحجة. قالوا: وهذا مما يتأول. فليس في صوم هذه التسعة كراهة، بل هي مستحبة استحبابا شديدا لا سيما التاسع منها، وهو يوم عرفة].

 

{9}

Bize Ebû Bekir b. Ebî Şeybe ile Ebû Kureyb ve İshâk rivayet ettiler. îshâk: (Ahberanâ), öiekîler: (Haddenenâ) tâbirlerini kuliandılar. (Dedilerki): Bize Ebû Muâviye, A'meş'den, o da İbrahim'den, o da Esved'den, o da Âişe {Radiyallahû anha)'dan naklen rivayet etti. Aişe :

 

«Ben, Resûlullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in on günlerde hiç oruç tuttuğunu görmedim.» demiş.

 

 

10 - (1176) وحدثني أبو بكر بن نافع العبدي. حدثنا عبدالرحمن. حدثنا سفيان عن الأعمش، عن إبراهيم، عن الأسود، عن عائشة رضي الله عنها ؛ أن النبي صلى الله عليه وسلم لم يصم العشر.

 

{10}

Bana Ebû Bekir b. Nâfi' El-Abdî rivayet etti. (Dediki): Bize Abdurrahman rivayet etti. (Dediki): Bize Süfyan, A'meş'den, o da İbrahim'den, o da Esved'den, o da Âişe (Radiyallahû anfıa)'dan naklen rivayet ettiki,

 

Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellenı), Zi*l-Hîece'nin ilk on gününde oruç tutmamış.

 

 

İzah:

Bu hadîsin şerhinde Nevevî şunları söylemiştir: «Ulemâ diyor ki: Bu hadîs, Zi'l.Hicce'nin on gününde oruç tutmanın mekruh olduğunu ilham etmektedir. Halbuki buradaki on'dan murâd: Zi'l-Hicce'nin, evvelinden itibaren dokuz gündür. Bu hadîs, te'vili gereken hadîslerdendir. Zi'l-Hicce'nin dokuz gününde oruç tutmak mekruh değil, bil'akis şiddetle müstahabdır. Bahusus dokuzuncu gün ki arâfedir. O günün fazileti hakkında birçok hadîsler geçmiştir. Sahîh-i Buhâri 'de Resûlullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in:   ,

 

  «Bunlardan yâni Zi'I-Hicce'nin ille on gönünden daha faziletli amel-i sâlih günleri olamaz.» buyurduğu sabit olmuştur. Binâenaleyh Hz. Aişe'nin;

 

  (Bu on «günde oruç tutmadı.) sözü, ya hastalık, sefer ve daha başka bir arıza dolayısıyla o günlerde oruç tutmadığına yahut oruç tuttuğu halde Hz. Âişe'nin görmediğine hamlolunur. Âişe (Radiyallahû anha)'nın görmemesinden hakikaten   Resûlullah  (Sallalkthü Aleyhi ve Selİem)'in oruç tutmaması lâzım gelmez, Ebû Dâvud'un rivayet ettiği bir hadîs dahî bu te'vili teyid eder. Mezkûr hadîsde Ezvâc-ı Tahiratdan biri:

 

  {Resûlullah (Sallallehu Aleyhi ve Sellem) Zi'l-Hicce'nin dokuz gönüyle aşûra gününde ve her ay üç gün yani ayın pazartesi ile perşembe günlerinde oruç tutardı.) demiştir. Aynı hadîsi İmam Ahmed ile Nesâi dahi rivayet etmişlerdir. Onların rivayetlerinde:

 

(Pazartesi ile iki perşembe güriu oruç tutardı.) denilmiştir.»