NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
121 - (2126) وحدثني
الحسن بن علي
الحلواني
ومحمد بن
رافع. قالا:
أخبرنا
عبدالرزاق.
أخبرنا ابن
جريج. أخبرني
أبو الزبير؛
أنه سمع جابر
بن عبدالله
يقول:
زجر
النبي صلى
الله عليه
وسلم أن تصل
المرأة برأسها
شيئا.
{121}
Bana Hasen b. Alî
EI-Hulvânî ile Muhamnıed b. Râfi de rivayet ettiler. (Dedilerki): Bize
Abdürrezzâk haber verdi. (Dediki): Bize İbni Cüreyc haber verdi. (Dediki): Bana
Ebû'z-Zübeyr haber verdi. Kendisi Câbir b. Abdillâh'ı şunu söylerken işitmiş:
Nebi (Sallallahu Aleyhi
ve Sellem) kadının başına bir şey eklemesini men etti.
İzah:
îbni Mes'ud rivayetini
Buhâri «Kitâbu't-Tefsîr» ve «Kitâbu'l-Libâs»'da; Ebû Dâvûd
«Kitâbu't-Teraccül'de; Tirmizî «İstîzân»'da; "Nesâî «Kitâbu'z-Zine» ile
«Kitâbu't-Tefsir»'de; İbni Mâce «Nikâh» bahsinde muhtelif râvilerden tahrîc
etmişlerdir.
Vaşimât: Vâşimenin
cem'idir. Vâşime elinin üstüne, bileğine veya dudağına veşim yaptıran kadındır.
Buna Türkçede döğme denir ki, iğne veya çuvaldızla delinerek derinin altına
sürme veya benzeri bir şey doldurulur, bir daha o yer renk tutarak ebediyyen
çıkmamak şartıyle boyalı kalır. Bâzı câhiller kollarına veya omuzlarına arslan,
kaplan gibi canlı hayvanların resmini bile nakşettirirler. Döğme; kadına da, erkeğe
de; yapana da, yaptırana da haramdır. Yalnız küçüklere yapılırsa henüz mükellef
olmadıkları için onlar günahkâr olmaz. Günahı sadece yapana ait olur.
Nevevî diyor ki:
«Ulemamızın kavline göre döğme yapılan yer pis olur. Eğer-düğmeyi ilâçla
gidermek mümkün olursa giderilmesi vâcibdir. Pek güçlükle mümkün olabiliyor da
telefinden korkuluyor yahut bir uzvun telef olması veya bîr uzvun görünür
şekilde sakatlanması muhtemelse giderilmesi vâcib değildir. Tevbe ettiği zaman
üzerinde günah kalmaz. Böyle bir şeyden korkmazsa döğmenin giderilmesi lâzım
gelir. Bu hususta gecikmekle günahkâr olur. Bütün bunlarda erkekle kadın
müsavidir.»
Nâmisa: Yüzden kıl
yolan. Mütenemmisa: Yüzünün kılını yolduran kadın demektir. Ulemânın beyânına
göre kadının yüzünde sakal ve bıyık biterse onları yolmak haram değil,
müstehabdir. Fakat kaş, kirpik ve yüzün etrafından kıl yolmak haramdır.
Zahiriler'den Ebû Hazm
kadının sakal, bıyık tıraşının dahî haram olduğunu, hilkatinden hiç bir şeyi
noksan veya ziyâde yapmasının caiz olmadığını söylemiştir.
Tefellûc : Ön dişleri
törpüleyerek aralık açmak ve güzelleştirmektir. Bunu ekseriyetle genç ve güzel
görünmek maksadıyle yaşlı kadınlar yaparlar. Bu maksatla dişlerini törpületen
ile törpüleyen müştereken haram işlemiş olurlarsa da, dişi tedavi yahut bir
kusurunu giderme maksadıyle yapılırsa günahı yoktur. Gerek saç ekleyenlerle
ekletenler, gerekse döğme yapanlarla yaptıranlar ve güzellik için diş
törpületenler Allah'ın yarattığı şekli değiştirenlerdir. Bundan dolayı hadîste
bu cümle yukarkiler üzerine atfedilmemiş, hepsinin sıfatı olmuştur.
Ümmü Ya'kûb'un ismi
malûm değildir. Bu kadının hilkat değiştirenlere Kur'ân-i Kerîm'de lanet
edildiğini görmedim demesi doğrudan doğruya bunlara lanet bulunmadığındandır. Fakat
ALLAH Taâlâ Resulünün her getirdiği şeyi almak, her yasak ettiğini bırakmak
lâzım geldiğini pekâlâ beyan buyurmuştur. Saç eklemek, döğme yaptırmak, yüz
yolmak gibi hilkati değiştiren şeyleri Resûlullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)
Efendimiz yasak etmiş; yapanlara, yaptıranlara lânet okumuştur. Onun
emirlerine, nehiylerine uymak Allah'ın emri olduğuna göre, onun lanetleri de
Allah nazarında mel'un olur. îşte Hz. Abdullah b. Mes'ud bundan dolayı kadına
âyetle cevap vermiştir.
Bir de Allah'ın
yarattığı şekli değiştirenler zâlimdirler. Zâlimlere ise Allah Teâlâ Kur'ân.ı
Kerim 'de açıkça lanet okumuştur. Kadın Hz. Abdullah'dan müskit cevap alınca,
bu sefer onun hanımının yâni Zeyneb binti Abdillah'ın da bu işleri yaptığını
zannederek: Senin hanımın da halen bu işleri yapıyor, demişse de Hz. Abdullah
hanımının öyle bir şey yapmadığından emin olduğu için kadın'a: Git bak! demiş,
neticede kadının zannettiği şeylerden hiçbirinin yapılmadığı ortaya çıkmıştır.
Hz. Abdullah'ın: «Bu olsaydı biz onunla bir arada olmazdık» sözünün mânâsı:
Böyle bir şey olsa, bir an kapısında tutmayıp boşayacağını anlatmaktır. Bununla
saç eklemek yahut namaz terketmek gibi günahları irtikâb eden kadının boşanması
gerektiğine istidlal olunur.