NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
127 - (2469) حدثنا
زهير بن حرب.
حدثنا يونس بن
محمد. حدثنا شيبان
عن قتادة.
حدثنا أنس بن
مالك؛
أنه
أهدي لرسول
الله صلى الله
عليه وسلم جبة
من سندس. وكان
ينهى عن
الحرير. فعجب
الناس منها.
فقال "والذي
نفس محمد
بيده! إن مناديل
سعد بن معاذ،
في الجنة،
أحسن من هذا".
{127}
Bize Züheyr b. Harb
rivayet etti. (Dediki): Bize Yûnus b. Muhammed rivayet etti. (Dediki): Bize
Şeyban Katade'den rivayet etti. (Dediki): Bize Enes b. Mâlik rivayet etti ki,
Gerçekten Resûlullah
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'e ince ipekden bir cübbe hediyye edilmiş. Halbuki
kendisi ipekden nehy buyuruyormuş. Halk buna şaşmışlar. Bunun üzerine
Resûlullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
«Muhammed'in nefsi
elinde olan (Allah)'a yemin ederim ki, Sa'd b. Muaz'ın cennetteki mendilleri
bundan daha güzeldir.» buyurmuşlar.
127-م - (2469)
حدثناه محمد
بن بشار.
حدثنا سالم بن
نوح. حدثنا
عمر بن عامر
عن قتادة، عن
أنس؛
أن
أكيدر دومة
الجندل أهدى
لرسول الله
صلى الله عليه
وسلم حلة.
فذكر نحوه.
ولم يذكر فيه:
وكان ينهى عن
الحرير.
{m-127}
Bize bu hadisi Muhammed
b. Beşşâr rivayet etti. (Dediki): Bize Salim b. Nûh rivayet etti. (Dediki):
Bize Ömer b. Âmir, Katade'den, o da Enes'den naklen rivayet etti ki,
Dûmetü'l-Cendel'in
Ükeydir'i Resûlullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'e bir hülle hediyye etmiş.
Râvi yukarki hadis gibi
anlatmış, yalnız bu hadisde «İpekden nehy buyuruyormuş» cümlesini anmamıştır.
Diğer tahric: Buhari
Menakıbu'l-Ensar ile Hile; İbn-i Mace, mukaddime. Benzeri: Nesai, ziynet
AÇIKLAMA:
Hulle : İki parçadan
müteşekkil elbisedir. Ekser ulemaya göre burada hülle tâbiri doğru değildir.
Fakat hüllenin yeni yapılmış bir tek elbise mânâsına geldiğini söyleyenler de
vardır. Siyer kitaplarında bunun bii kaftan olduğu rivayet edilmiştir.
Sündüs: İnce ipek
mânâsına gelir. Kalınına istebrak derler. İbni Tin istebrakın sündûsden daha
makbul olduğunu söylemiş: «Çünkü istibrak dibanın kalınıdır. İpeğin kalını ise
incesinden daha makbuldür, demiştir.
Resûlullah (Sallallahu
Aleyhi ve Sellem)'in mendilleri Hz. Sa'd'a tahsis buyurması ihtimal ki, hediye
edilen ipek, onun mendilleri cinsinden oduğu içindir. Yahut gelen elbiseye
şaşanlar ensardan olduğu için: Sizin reisinizin mendilleri bundan daha
hayırlıdır, demiştir. Hz. Sa'd bu cins elbiseyi sevdiği için onu tahsis
buyurmuş olması da mümkündür. Niekim Hz. Cibril'in başında ipekten bir sarık
olduğu halde onun cenazesine iştirak ettiği rivayet olunmuştur.
Dûmetu'l-Cendel, Medine
ile Şam arasında bir kaledir. Şam'a daha yakındır. Bâzıları bunun Tebûk'a yakın
bir yer olduğunu söylerler. Ükeydir b. Abdil-Melik bu kalenin hükümdarı idi.
tebûk harbinde Hâlid b. Velid'in ökeydir'i esir aldığı ve bu hülleyi onun
üzerindeki eşyadan ganimet olarak elde ettiği rivayet olunur. Bu hülle altın
işlemeli bir ipek kaftanmış. Hülle Resûlullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'e
hediye edilince Ükeydir'i serbest bırakarak memleketine göndermiş ve onu
vergiye bağlamıştır. Vâkıdi, Ükeydir'in müslümanhğı kabul ettiğini, Peygamber
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in de kendisine mektub yazdığını kaydeder.
Ulemâ bu Hadis-i
şerifin cennette Sa'd b. Muâz (Radiyallahu anh)'in yüksek mertebe sahibi
olduğuna delil sayarlar. Hadis-i şerif Hz. Sa'd'in cennetlik olduğuna, oradaki
en basit elbisesinin dünya elbiselerinden daha kıymetli olacağına da delildir.