SAHİH-İ MÜSLİM

Bablar Konular Numaralar  

FEDAİLU’S-SAHABE BAHSİ

<< 2499 >>

NUMARALI HADİS-İ ŞERİF:

 

166 - (2499) حدثنا أبو كريب، محمد بن العلاء. حدثنا أبو أسامة. حدثنا بريد عن أبي بردة، عن أبي موسى، قال:

 قال رسول الله صلى الله عليه وسلم "إني لأعرف أصوات رفقة الأشعريين بالقرآن، حين يدخلون بالليل، وأعرف منازلهم من أصواتهم، بالقرآن بالليل. وإن كنت لم أر منازلهم حين نزلوا بالنهار. ومنهم حكيم إذا لقي الخيل - أو قال العدو - قال لهم: إن أصحابي يأمرونكم أن تنظروهم ".

 

[ش (تنظروهم) أي تنتظروهم. ومنه قوله تعالى: {انظرونا نقتبس من نوركم}].

 

{166}

Bize Ebû Kureyb Muhammed b. Ala' rivayet etti. (Dediki): Bize Ebû Usâme rivayet etti. (Dediki): Bize Büreyd, Ebû Bürde'den, o da Ebû Musa'dan naklen rivayet etti. Ebû Mûsâ şöyle demiş: Resûlullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) :

 

«Ben geceleyin evlerine girerken Eş'ari yolcuların Kur'ân seslerini pek âlâ bilirim. Her ne kadar gündüzleri evlerine indikleri vakit evlerini görmemiş olsam da, geceleyin Kur'ân okuyan seslerinden onların evlerini de bilirim. Onlardan biri de Hâkim'dir. Süvarilere —yahut düşmana demiş— rastladığı zaman onlara: Arkadaşlarım size kendilerini beklemenizi emrediyor der.»  buyurdular.

 

 

İzah:

Bu hadisi Buhâri «Kitâbu'l-Meğâzi»'de ve bazı parçalarını «Kitâbul-Humus» ile Habeş'e hicret bahsinde tahric etmiştir.

 

Rufka : Yol arkadaşı olan cemâat demektir. Cem'i Rıfâk gelir. Hakim hikmetten alınma bir kelime olup ya Eş'ariler'den birinin sıfatı, yahut ismidir.

 

Râvi bu zat hakkında Resûlullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in : «Süvarilere» mi, yoksa «düşman»'a rastladığı vakit dediğinde şekketmiştir. Şayet düşmana dediyse mânâ şudur : Hakirn son derece cesur olduğu için düşmandan kaçmaz; bilâkis onların karşısına dikilerek : Süvarilerimizi bekleyin, gelsinler de kozumuzu paylaşın, derdi.

 

«Süvarilerle karşılaştığı vakit...» demişse, ihtimal ki müslüman süvarilerini kasdetmiştir. Bu takdirde süvarilere piyade arkadaşlarını beklemelerini ve düşmanın karşısına beraberce çıkmalarını emretmiş olur.

 

Hadis-i şerif Eş'ariler'in faziletine ve riya olmamak, uyuyanları veya namaz kılanları rahatsız etmemek şartiyle geceleyin sesle Kur'ân okumanın faziletine delildir.