NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
37 - (2566) حدثنا
قتيبة بن سعيد
عن مالك بن
أنس، فيما قرئ
عليه، عن
عبدالله بن
عبدالرحمن بن
معمر، عن أبي
الحباب، سعيد
بن يسار، عن
أبي هريرة.
قال:
قال
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم "إن الله
يقول يوم
القيامة: أين
المتحابون
بجلالي. اليوم
أظلهم في ظلي.
يوم لا ظل إلا
ظلي".
[ش
(بجلالي) أي
بعظمتي
وطاعتي. لا
للدنيا].
{37}
Bize Kuteybe b. Said
Malik b. Enes'den --Kendisine okunanlar meyanında Abdullah b. Abdurrahman b:
Ma'mer'den o da Ebu'l Hubab Said b. Yesar'dan, o da Ebu Hureyre'den naklen
rivayet etti. Ebu Hureyre şöyle demiş: Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)
:
Hiç şüphe yok ki,
kıyamet gününde Allah: Nerede benim azametim için birbirini sevenler! Bu gün
ben onları kendi gölgemde gölgelendireceğim. Benim gölgem'den başka hiç bir
gölge bulunmayan günde! diyecektir. buyurdular.
İzah:
Bu Hadis: ''Allah
diyor; Allah buyuruyor...'' gibi sözlerin söylenmesi caiz olduğuna delildir.
Ulema bu kavli doğru bulmuştur. Yalnız selef'ten bazıları bunu kerih görmüştür.
''Allah buyurdu'' demenin daha doğru olacağını söylemişlerdir. İman bahsinde bu
konudan bahsetmiş; Kur'an-ı kerim ve bir çok sahih hadislerde ''Allah
buyuruyor'' dendiğini binaenaleyh Allah'ın buyurması hakkında gerek mazi,
gerekse mudari siğaların kullanılabileceni bildirmiştik.
''Benim gölgemden başka
gölge bulunmayan günde... ''ifadesinden murad: Dünyada olduğu gibi, burada
gölgeli şey yoktur. demektir.
Müslim'den başkalarının
rivayetinde ''Arşımın gölgesi ...'' tabiri de vardır. Kaadi İyad'a göre:
İnsanlar güneşin sıcağından, hesab yerinin heyecanından ve mahşer halkının
nefeslerinden arş-ı a'laya'nın gölgesine sığınacaklardır.Ekser ulema'nın kavli
budur. İsa b. Dinar Hadis'in manası: Kul'u kötü vaziyetlerden kurtararak,
kendisine ikramda bulunmak ve Allah'ın onu kendi muhafaza ve himayesine
almasıdır, (Sultan yeryüzünde Allah'ın gölgesidir) sözü bundan alınmıştır.»
diyor. Buradaki gölge rahat ve nimetten ibarettir, diyenler.de vardır.
Gölgenin Allah'a izafe
edilmesi teşrif içindir. Çünkü bütün gölgeleri halkeden Allah'dır.