FİTNE VE KIYAMET ALAMETLERİ BAHSİ
NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
55 - (2908) وحدثنا
ابن أبي عمر
المكي. حدثنا
مروان عن يزيد
(وهو ابن
كيسان)، عن
أبي حازم، عن
أبي هريرة، قال:
قال
النبي صلى
الله عليه وسلم
"والذي نفسي
بيده! ليأتين
على الناس
زمان لا يدري
القاتل في أي
شيء قتل. ولا
يدري المقتول
على أي شيء
قتل".
{55}
Bize İbni Ebî Ömer
EI-Mekkî rivayet etti. (Dediki): Bize Mervân, Yezid'den, (bu zât ibni
Keysân'dır), o da Ebû Hâzım'dan, o da Ebû Hureyre'den naklen rivayet etti.
(Şöyle demiş): Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) ;
«Nefsim elinde olan’a
yemin ederim ki, İnsanlara öyle zaman gelecek, kâtil ne için öldürdüğünü
bilmeyecek; maktul de neden dolayı öldürüldüğünü bilmsyeccktir..» buyurdular.
56 - (2908) وحدثنا
عبدالله بن
عمر بن أبان
وواصل بن عبدالأعلى.
قالا: حدثنا
محمد بن فضيل
عن أبي
إسماعيل
الأسلمي، عن
أبي حازم، عن
أبي هريرة،
قال: قال
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم "والذي
نفسي بيده! لا
تذهب الدنيا
حتى يأتي على
الناس يوم، لا
يدري القاتل
فيما قتل. ولا
المقتول فيم قتل"
فقيل: كيف
يكون ذلك؟ قال
"الهرج.
القاتل والمقتول
في النار".وفي
رواية ابن
أبان قال: هو
يزيد بن كيسان
عن أبي
إسماعيل. لم
يذكر الأسلمي.
{56}
Bize Abdullah b. Ömer b.
Eban ile Vâsıl h. Abdi'I-A'Iâ da rivayet ettiler. (Dedilerki): Bize Muhammed b.
Fudayl, Ebû İsmail El-Eslemî'den, o da Ebû Hâzim'den, o da Ebû Hureyre'den
naklen rivayet etti. (Şöyle demiş): Resûlullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) :
«Nefsim elinde olan'a
yemin ederim ki, insanlar üzerine gün gelip kâtil niçin öldürdüğünü, maktul de
niçin öldürüldüğünü bilmeyinceye kadar dünya bitmeyecektir.» buyurdular.
— Bu nasıl olacak?
denildi.
«Herc! Katil de, maktul de cehennemde olacaklar.»
buyurdular.
İbni Eban'ın rivayetinde
ravi: «O Yezid b. Keysan Ebû İsmail'den naklen rivayet etmiştir, demiş.
Eslemi'yi anmamıştır.
İzah:
Babımızın birinci
rivayetini Buhari «Kitâbu'l-Fiten»'de tahric etmiştir.
Bu hadîsde Resulullah
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem) kıyamete yakın bir kimsenin, kabir yanından
geçerken, keşke bunun yanında ben olsaydım, diyerek onun yerine ölmek
isteyeceğini, ikinci rivayette de bu isteğin dininden dolayı değil, başına
gelen fitne ve belâlardan ileri geleceğini haber vermektedir. Bu mucize dahî
zuhur etmiştir. Bugün birçok kimselerin çeşitli dünyevî ıstıraplarla ölümü
istemek değil, bilfiil intihar ettikleri görülmekte hattâ olağan sayılmaktadır.
Bugün artık çok defa
katil niçin öldürdüğünü, maktul de niçin öldürüldüğünü bilmez olmuşlardır.
Hadîsin îbni Ebân rivayetinde
takdim tehir vardır. Zahire bakılırsa Yezîd b. Keysan, Ebû İsmail 'den rivayet
etmiş sanılır. Bu yanlıştır. Yezîd b. Keysan, Ebû İsmail'in kendisidir. Nitekim
bâzı nüshalarda Yezîd. b. Keysan'dan yâni;
Ebû İsmail'den denilmiştir. Doğrusu da budur.
Hadîsdeki hereden murad
katildir.