7 - باب
زَكَاةِ
الْمِيرَاثِ
7. Mirasın Zekatı
حَدَّثَنِي
يَحْيَى،
عَنْ
مَالِكٍ،
أَنَّهُ
قَالَ : إِنَّ
الرَّجُلَ
إِذَا هَلَكَ
وَلَمْ
يُؤَدِّ
زَكَاةَ
مَالِهِ،
إنِّي أَرَى أَنْ
يُؤْخَذَ
ذَلِكَ مِنْ
ثُلُثِ
مَالِهِ،
وَلاَ
يُجَاوَزُ
بِهَا
الثُّلُث،
وَتُبَدَّى
عَلَى الْوَصَايَا،
وَأَرَاهَا
بِمَنْزِلَةِ
الدَّيْنِ
عَلَيْهِ,
فَلِذَلِكَ
رَأَيْتُ
أَنْ تُبَدَّى
عَلَى
الْوَصَايَا(
قَالَ
: وَذَلِكَ
إِذَا
أَوْصَى
بِهَا الْمَيِّتُ.
قَالَ :
فَإِنْ لَمْ
يُوصِ
بِذَلِكَ الْمَيِّتُ،
فَفَعَلَ
ذَلِكَ
أَهْلُهُ،
فَذَلِكَ
حَسَنٌ،
وَإِنْ لَمْ
يَفْعَلْ
ذَلِكَ
أَهْلُهُ،
لَمْ يَلْزَمْهُمْ
ذَلِكَ.
İmam Malik'den:
Bana göre, zekatını vermeden ölen bir kimsenin kalan malının üçte birinden
zekatı verilir, daha fazlası zekat için ayrılamaz. Bana göre, ölünün zekatı borç
hükmünde olduğu için, diğer vasiyyellerinden önce yerine getirilir.
İmam Malik'ten:
Yukarıda anlattığımız durum ölen kimsenin zekatının ödenmesini vasiyet etmesi
halinde geçerlidir. Şayet ölen zekatının ödenmesini vasiyet etmemişse bu
takdirde mirasçılar onun zekatını öderlerse güzel bir şey yapmış olurlar,
ödemezlerse de sorumlu tutulamazlar.
قَالَ
مَالِكٌ :
وَالسُّنَّةُ
عِنْدَنَا الَّتِي
لاَ
اخْتِلاَفَ
فِيهَا،
أَنَّهُ لاَ يَجِبُ
عَلَى
وَارِثٍ
زَكَاةٌ، فِي
مَالٍ وَرِثَهُ،
فِي دَيْنٍ،
وَلاَ
عَرْضٍ،
وَلاَ دَارٍ،
وَلاَ
عَبْدٍ،
وَلاَ وَلِيدَةٍ،
حَتَّى
يَحُولَ
عَلَى ثَمَنِ
مَا بَاعَ
مِنْ ذَلِكَ
أَوِ
اقْتَضَى
الْحَوْلُ،
مِنْ يَوْمَ
بَاعَهُ
وَقَبَضَهُ.
İmam Malikten;
Biz Medineliler arasında ihtilafsız uygulanan bir geleneğe göre kendisine miras
olarak para, ev eşyası, ev, köle ve cariye kalan bir kimse, bu malların
kendileri ve bedelleri ellerine geçtikten bir sene sonra zekatlarını verir.
İkinci senenin zekatını da birinci seneyi verdikten sonra tam bir yıl geçince
verir.
وَقَالَ
مَالِكٌ :
السُّنَّةُ
عِنْدَنَا :
أَنَّهُ لاَ
تَجِبُ عَلَى
وَارِثٍ فِي
مَالٍ وَرِثَهُ
الزَّكَاةُ،
حَتَّى
يَحُولَ عَلَيْهِ
الْحَوْلُ.
İmam Malik der
ki: Bizdeki tatbikata göre kendisine bir servet miras kalan kimse bu malın
üzerinden bir sene geçmedikçe zekatını vermez.