SÜNEN EBU DAVUD

Bablar    Konular    Numaralar  

SUCUDİ’L-KUR’AN BAHSİ

<< 1402 >>

NUMARALI HADİS-İ ŞERİF:

 

حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ عَمْرِو بْنِ السَّرْحِ أَخْبَرَنَا ابْنُ وَهْبٍ أَخْبَرَنِي ابْنُ لَهِيعَةَ أَنَّ مِشْرَحَ بْنَ هَاعَانَ أَبَا الْمُصْعَبِ حَدَّثَهُ أَنَّ عُقْبَةَ بْنَ عَامِرٍ حَدَّثَهُ قَالَ قُلْتُ لِرَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَفِي سُورَةِ الْحَجِّ سَجْدَتَانِ قَالَ نَعَمْ وَمَنْ لَمْ يَسْجُدْهُمَا فَلَا يَقْرَأْهُمَا

 

Ukbe b. Âmir (r.a.)'den; demiştir ki; Resûlullah (s.a.v.)'e:

 

Ya Resûlallah! Hacc sûresinde iki secde var mı? diye sordum.

 

"Evet, o secdeleri yapma(k istemi)yen o âyetleri okumasın" buyurdu.

 

 

İzah:

Tirmizî, cuma; Ahmed b. Hanbel, IV, 151, 155.

 

Hadis-i şerifte bahsi geçen âyetler Hac sûresi'nin 18. ve 77. ayetleridir.

 

Bu hadisin Tirmizî'deki rivayeti; "Hacc sûresi faziletli kılındı. Çünkü onda iki tane secde âyeti vardır" şeklinde vârid olmuştur.

 

Bu hadis, Hacc Sûresi'nde iki tane secde âyeti olduğunu söyleyenlerin görüşlerini te'yid etmektedir. Ancak senedindeki İbn Lehî'a ve Mişrah'tan dolayı zayıftır. Fakat Tahâvî'nin Abdullah b. Sa'lebe'den rivayet ettiği, "Ömer b. el-Hattâb bize sabah namazı kaldırıp Hac Sûresini okudu ve iki defa secde yaptı"[Tahâvî, Şerhu'l-Menâi'l-âsâr, I, 362.] haberi bu za'fı ortadan kaldırmaktadır.

 

Hacc Sûresinde tek secdenin olduğunu söyleyenlerin bu mânâdaki ha­dislere dair görüşleri daha önce geçen hadislerde anlatılmıştır.

 

Hz. Peygamber'in; "Secde etmek istemeyen bu âyetleri okumasın" bu­yurması, sûrenin tamamını okumamanın caiz olduğunu gösterir.