NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
202 - (1163) حدثني
قتيبة بن
سعيد. حدثنا
أبو عوانة عن
أبي بشر، عن
حميد بن
عبدالرحمن
الحميري، عن
أبي هريرة رضي
الله عنه قال:
قال رسول الله
صلى الله عليه
وسلم:
"أفضل
الصيام، بعد
رمضان، شهر
الله المحرم.
وأفضل
الصلاة، بعد
الفريضة،
صلاة الليل".
{202}
Bana Kuteybetü'bnü Saîd
rivayet etti. (Dediki) Bize Ebû Avâne, Ebû Bişr'deıı, o da Humeyd b.
Abdirrahman El-Himyeri'den, o da Ebû Hureyre (Radiyallahû anhûma)'dan naklen
rivayet etti. Ebû Hureyre şöyle demiş: Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)
:
— «Ramazandan sonra en
faziletli oruç, Allah'ın ay'ı olan Muharrem'de tutulan oruçtur. Farz namazdan
sonra en faziletli namaz gece namazıdır.»
buyurdular.
203 - (1163) وحدثني
زهير بن حرب.
حدثنا جرير عن
عبدالملك بن
عمير، عن محمد
بن المنتشر،
عن حميد بن
عبدالرحمن،
عن أبي هريرة
رضي الله عنه.
يرفعه. قال:
سئل:
أي الصلاة
أفضل بعد
المكتوبة ؟
وأي الصيام
أفضل بعد شهر
رمضان ؟ فقال "
أفضل الصلاة،
بعد الصلاة
المكتوبة،
الصلاة في جوف
الليل. وأفضل
الصيام، بعد
شهر رمضان،
صيام شهر الله
المحرم".
{203}
Bana Züheyr b. Harb
rivayet etti. (Dediki) Bize Cerir, Abdülmelik
b. Umeyr'den, o da Muhammed b. Münteşirden, o da (Radiyallahü anhüma) Humeyd b.
Abdirrahman'dan, o da Ebû Hureyre dan merfû olarak rivayet etti. Ebû Hureyre
şöyle demiş:
Resulullah (Sallallahu
Aleyhi ve Sellem)'e farz namazdan sonra hangi namazın ve Ramazan ayı orucundan
sonra hangi orucun efdal olduğu soruldu da:
— «Farz namazdan sonra
en faziletli namaz : Gece yarısı kılınan namazdır, ramazan ayından sonra en
faziletli oruç: Allah'ın ay'ı olan Muharrem orucudur.» buyurdular.
(1163) وحدثنا
أبو بكر بن
أبي شيبة.
حدثنا حسين بن
علي عن زائدة،
عن عبدالملك
بن عمير، بهذا
الإسناد، في
ذكر الصيام عن
النبي صلى
الله عليه وسلم،
بمثله.
{…}
Bize Ebû Bekir b. Ebî
Şeybe rivayet etti. (Dediki) Bize
Hüseyin b. Aliy, Zâid'den, o da Abdülmelik b. Umeyr'den bu isnâdla oruç
bahsinde Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'den bu hadîsin mislini rivayet
etti.
İzah:
Nevevî diyor ki: «Hz.
Ebû Hureyre 'den iki dane Humeyd b. Abdirrahman hadîs rivayet etmişlerdir.
Bunlardan biri Himyerî , diğeri Zührî'dir. Buhâri ile Müslim'de zikri geçen
Humeyd b. Abdırrahman Zührî'dir. Yalnız Müslim'in bu hadîsini Humeyd b.
Abdirrahman, Himyeri rivayet etmiştir. Buhâri bu hadîsi tahrîc etmediği gibi,
Himyerî'den hiç bir rivayeti de yoktur. Himyerî’nin Müslim'de de bundan başka
rivayeti yoktur.»
Hadîs-i Şerîf oruç için
Ramazandan sonra en faziletli ay Muharrem olduğuna delâlet etmektedir. Yukarıda
da görüldüğü veçhile Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'iri Muharrem'de değil
de Şa'ban'da fazla oruç tutması ya onun faziletini hayâtının son günlerinde
öğrendiği içindir. Yahut Muharrem'de sefer ve hastalık gibi bir özürden dolayı
fazla oruç tutamamıştır.
Hadîs-i Şerîf, farz namazdan
sonra en faziletli namaz gece namazı olduğuna da delildir.
Bütün ulemâ bu hususta
müttefiktirler. Şafiî'lerden Mervezî ile ona muvafakat edenlere göre gece
namazı beş vaktin sünnetlerinden de efdaldir. Fakat ekseriyetle Şâfiiyyye
ulemâsı vakit sünnetlerinin gece namazından efdal olduğuna kaaildirler. Çünkü
bu sünnetler farzlara benzerler.
Nevevî, Mervezî 'nin
kavlini daha kuvvetli ve hadîse daha muvafık bulmaktadır.