A. GENEL BİLGİLER – B. ÜDHİYE (KURBAN) – C. HELAL VE HARAM YİYECEKLER
D. AT YARIŞLARI OK VE BENZERİ ATICILIK YARIŞMALARI
GENEL
BİLİGİLER:
Kendisine güç yetirilebilen eti helal
hayvanın kesimi; boyunun üst veya alt tarafından kesilmesidir. (Boynun üstünden
kesilmesi halinde yutak denilen düğümün tümünün veya bir kısmının baş tarafına
geçmesi gerekir.)
Kendisine
güç yetirilemeyen sığır, deve ve çöldeki ceylan gibi bir hayvanın kesimi ise
akr şeklinde, yani canını çıkaracak şekilde vücudunun herhangi bir tarafım
yaralamakla olur.
Hayvanı
kesen veya avlayan nikahı helal olan müslüman veya kitap ehli bir kimse
olmalıdır. Kitap ehli cariyenin kestiği hayvanın eti helaldir. Bir mecusi kesim
veya avlama işinde müslümana yardımcı olursa, o hayvanın eti haram olur.
Bir
müslüman ve bir mecusi, birlikte bir av üzerine iki köpeği gönderir veya iki
oku fırlatırlar da müslümanın aleti önce ulaşır avı öldürür veya onu kesilecek
duruma getirirse av helaldir. Durum bunun tersi olursa yani, mecusinin
gönderdiği alet Önce ulaşırsa veya her ikisinin gönderdiği alet avı beraber yaralar
veya darbe hangisine ait olduğu bilinmezse veya darbeler art arda olduğu halde
hiç biri can giderici olmamışsa av haram olur.
Mümeyyiz
çocuğun kestiği hayvanın eti helaldir. Keza en zahir kavle göre, mümeyyiz
olmayan çocuğun, delinin ve sarhoşun kestiği hayvanın eti helaldir. Kör olanın
hayvanı boğazlaması mekruhtur. En sahih kavle göre, kör kişinin ok atarak veya
üzerine köpek göndererek avladığı av haramdır.
Balığın
ve çekirgenin ölüsü helaldir. Balık ve çekirgeyi avlayan kimse mecusi olsa bile
etleri helaldir. Keza yiyecek maddesinden vücuda gelen kurtçuk da helaldir.
Meselâ sirke ve meyvelerden vücuda gelen kurtçuk onlarla birlikte yenirse, en
sahih kavle göre helaldir. Balık canlı iken ondan bir parça koparılmamahdır.
Şayet bir kimse balık ve çekirgeden bir parça koparır ve yutarsa veya bir
balığı canlı olarak yutarsa, en sahih kavle göre helaldir.
Bir kimse
yabani bir hayvana veya kaçan ehilleşmiş deveye veya ürküp kaçan koyuna oku
atar da okun sivri veya kesici ucu ona isabet eder ve derhal ölürse veya
üzerine yırtıcı bir hayvanı gönderir de vücudunun her hangi bir yerini
parçalar ve hayvan derhal ölürse eti helaldir. Deve veya benzeri bir hayvan
kuyuya düşer de yem veya nefes borusunu kesmek mümkün değilse hükmü kaçan
hayvanın hükmü gibidir. Ben diyorum ki en sahih kavle göre, kaçan hayvanın
üzerine köpeği gönderip de onu öldürmekle eti helal olmaz. Reyyani ve Şasi bu
hükmün sahih olduğunu söylemişlerdir. Allah daha iyi bilir.Kaçan hayvanı,
koşmak suretiyle veya karşıdan gelen bir kimsenin yardımıyla yakalamak
mümkünse, böyle bir hayvan kendisine güç yetirilen hayvandır. Bu durumdaki bir
hayvanın eti şer'i kesimle helal olur.
Kaçan
hayvanı veya kuyuya düşen hayvanı, normal yerinden kesmek mümkün değilse,
canını gidermeye sirayet edecek bir yaralama onun için şer'i kesim sayılır.
Zayıf kavle göre, yaralama canı acele üzere giderici şekilde olması şarttır.
Avcı
avına bir ok atar veya avın üzerine bir köpek veya yırtıcı bir kuş salar da ava
isabet eder ve av ölürse, bunda iki durum söz konusudur: Hayvana ulaştığında
onda yerleşik bir hayat yoksa veya onda yerleşik hayat olur da kendisinin
taksiri olmaksızın onu kesme imkanını bulamazsa meselâ, bıçağını çıkarmakla
meşgul iken daha imkan bulamadan hayvan ölürse veya hayvan kuvvetini sarf eder ve
avcı onu kesmek için imkan bulmadan ölürse eti helaldir. Kendi taksiri
nedeniyle kesme imkanını bulamazsa, meselâ beraberinde bıçağı yoksa veya bıçağı
gasp edilmişse veya kınından bıçağı çikanncaya kadar hayvan ölürse eti
haramdır.
Avcı av
aletini fırlatır ve bir hayvana isabet ederek onu ikiye bölerse, her iki
parçası da helaldir. Fırlatılan alet hayvanı yaralar ve bir organını keserse ve
hayvan bu yaralama sebebiyle ölürse hem kestiği kısım hem de geri kalan bedeni
yenilebilir. Yaralama can giderici değilse, sonra onu keser veya başkası onu
başka bir şekilde yaralar ve bu yara sebebiyle ölürse, kesilen organ haramdır.
Geri kalan kısmı yenilebilir. İlk yaralamada avcı onu kesme imkanını bulamaz
ve bu yara sebebiyle ölürse, tümü helaldir. Zayıf kavle göre, hayvandan kesilen
organı yemek haramdır. Çünkü canlıdan koparılan parça meyte hükmündedir.
Kendisine
güç yetirilen hayvanın şer'i kesimi, nefes ve yem borusun tam kesmektir.
Vecdeyni (boynun her iki tarafından bulunan kalın damarları) kesmek müstehabtır.
Bir
kimse, hayvanı ensesinden keserse günahkar olur. Şayet acele ederek nefes ve
yem borusunu keser ve hayvanda yerleşik hayat bulunuyorsa eti helaldir. Eğer
acele ile yem ve nefes borusunu kesmez ve hayvanda yerleşik hayat mevcut değilse
eti helal olmaz. Keza bıçağı kulağından sokarak tilkiyi kesmenin hükmü de
böyledir.
Deve ve
benzeri uzun boyunlu hayvanların nahr şeklinde kesilmeleri sünnettir. Sığır ve
davar gibi diğer hayvanların ise normal kesimle kesilmeleri sünnettir. Bunun
aksini yapmak yani deveyi normal kesimle kesmek, diğer hayvanları da nahr
şeklinde kesmek caizdir. Deveyi keserken ayağını diz kapağından bağlayarak
ayakta kesmek; sığır ve koyun gibi diğer hayvanları sol yanı üzerine yatırmak
ve sağ ayağı serbest bırakarak diğer üç ayağını bağlayıp kesmek sünnettir.
Bıçak ve
benzeri kesim aletlerini kesimden önce bilemek sünnettir. Ayrıca hayvanı
keserken onu kıbleye çevirmek, kesim esnasında besmele çekmek, Resûlüllah'a
salât ve selâm getirmek sünnettir. Hayvanı kesen, kesim esnasında:
"Bismillahi ve ismi Mu-hammedin" dememelidir.
1. Kesim
Aleti
Kendisine
güç yetirilen hayvanın demir, bakır, altm, tahta, kamış ve cam gibi kesici ve
yaralayıcı bir aletle kesilmesi caizdir. Kendisine güç yetirilemeyen hayvanı da
aynı aletlerle yaralamak caizdir. Tırnak, diş ve kemikle hayvanı kesmek caiz
değildir.Tüfek, kesici tarafı olmayan değnek, delici ve ucu olmayan kör bir
okun ağırlığı ile öldürülen hayvanın eti; ok ve tüfek darbesi ile birlikte
öldürülen ve yaralanan hayvan veya ucu keskin okla yaralanıp ve yanından
geçerken mızrağın enlemesine tesir etmesi sonucu ölen hayvanın eti haramdır.
İple
boğulan, kendisine ok isabet ederek yere düşüp ölen veya bir dağın kenarında
iken düşüp -kendisinde yerleşik hayat varken-ölen hayvanın eti haramdır. Ancak
havadaki kuşa ok isabet edip yere düşer ve ölürse eti helaldir.
Yaralayıcı
ve parçalayıcı hayvan ve kuşlarla av avlamak caizdir. Meselâ köpek, pars, baz
ve şahin ile av avlamak caizdir. Ancak bu hayvanların avlarının mubah olması
için eğitilmiş olmaları şarttır. Eğitilmiş olmaları şu özelliklerle bilinir:
1) Yaralayıcı ve parçalayıcı hayvan, sahibinin
men etmesine göre hareket etmelidir.
2) Sahibi
ava gönderirse gitmelidir.
3) Avı
tutmalı ve ondan yemeden sahibine bırakmalıdır.
En zahir
kavle göre yaralayıcı kuşların yakaladıkları avı yeme-meleri şarttır.
Yaralayıcı
hayvanların eğitilmiş olduklarına zannedilinceye kadar bu özelliklerinin birkaç
defa denenmesi şarttır. Avcı hayvan eğitilmiş olur da avladığı hayvandan bir
parçayı yediği görülürse en zahir kavle göre böyle bir av helal değildir.
Yeniden eğitilmesi şarttır. Avladığı hayvanın kanını yalaması eğitilmişliğine
bir zarar vermez.
Avcı
köpeği, av hayvanından ısırdığı yer necistir. En sahih kavle göre, ısırdığı
yer muaf olan necasetlerden değildir. Necis olan yeri toprak ve su ile yıkamak
yeterli olup kesip atmak vacib değildir.
En zahir
kavle göre yaralayıcı avcı hayvan, ava yüklenerek onu ağırlığı ile öldürürse
avın eti helaldir.
Bir kimsenin
elinden bıçak düşer ve bununla hayvan yaralanırsa veya elindeki bıçağa hayvan
sürünür de nefes ve yemek boruları kesilirse veya avcı köpek kendiliğinden
gider bir avı öldürürse, bütün bu durumlarda avın eti haramdır. Keza avcı köpek
kendiliğinden ava gider ve sahibi onu avı tutması için teşvik eder de bu
sebeple köpek daha da hızlanır avı yakalar öldürürse, en sahih kavle göre
avlanan hayvan haram sayılır.
Fırlatılan
ok, rüzgar tesiriyle ava isabet eder ve öldürürse eti helaldir. Bir kimse kuvvetini
denemek için oku fırlatır veya bir hedefe atar da bir hayvan ona çarpar
ölürse, en sahih kavle göre eti haramdır.
Bir kimse
taş zannederek bir ava oku fırlatır ve onu öldürürse veya bir geyik sürüsüne
oku fırlatır da onların arasından birine isabet ederse eti helaldir. Şayet bir
geyiği hedef alır da başkasına isabet eder ölürse, en sahih kavle göre eti
helaldir.
Avcı
köpek, sahibinden kaybolup gider de bir hayvanı avlar sonra av hayvanı Ölü
olarak bulunursa, eti haramdır. Şayet avı yaralar da av kayıp olur sonra ölü
olarak bulunursa en zahir kavle göre eti haramdır.
2. Avı
Mülkiyete Geçirmek
Avcı, avı
eliyle yakalaması veya can giderici yara ile yaralaması halinde mülkiyetine
geçirmiş olur. Ayrıca hayvanı yaralaması, kanadını kırması, açtığı ağın içine
alması veya onu kurtulamayacağı dar bir yere kapatmasiyle ona malik olur.
Av bir
kimsenin mülkiyetinde olan bir yere düşer de çamura girmesi veya başka bir
şeyle onu ele geçirmeye muktedir olursa, en sahih kavle göre mülkiyetine
geçirmiş olmaz. Mülkiyetine geçirdiği hayvan uçup giderse, üzerindeki mülkiyet
hakkı kalkmış olmaz. Keza en sahih kavle göre kendisi salıverirse mülkiyet
hakkı kalkmış olmaz.
Başkasına
ait olan bir güvercin, bir burca girerse, burç sahibi onu iade etmesi lazımdır.
Burçtaki güvercinlere karışan güvercini ayırmak mümkün değilse, oradaki
güvercinlerden birini üçüncü bir şahsa satmak veya hibe etmek sahih olmaz.
Burca giren güvercinin burç sahibine satılması veya hibe edilmesi en sahih
kavle göre caizdir.
İki kişi
kendilerine ait güvercinleri üçüncü bir şahsa satarlar da sayıları belli ve
değerleri eşit ise akid sahihtir. Değerleri eşit olup sayıları belli değilse
veya sayıları belli olup değerleri eşit değilse satış akdi sahih olmaz.
İki kişi
art arda bir avı yaralar da ikincisinin darbesi can alıcı ise veya avı sakat
bırakmışsa av kendisinin olur. Birinci adamın darbesi can giderici şekilde
olmuşsa veya onu sakat bırakmışsa onun olur. Sonra bakılır: Hayvanın yemek ve
nefes boruları ikinci şahsın darbesi ile kesilmiş ve can vermişse eti helaldir.
Kesim nedeniyle meydana gelen değer farkını birinci adama vermesi gerekir. Eğer
yemek ve nefes borularını kesmeden canını gidermişse veya darbeyle canı
giderilmiş de hayvan her iki darbe sebebiyle ölmüşse eti haramdır. Bu durumda
ikinci şahıs birinci şahsa tazminat ödemesi gerekir. Her ikisi beraberce avı
canını giderici şekilde yaralamışlar s a veya beraber sakat etmişlerse av her
ikisinin olur. Onlardan birinin darbesi can giderici olmuşsa veya hayvanı sakat
bırakmışsa onun olur. Onlardan birisi avın canını gidermiş diğeri de sakat
bırakmış ise ve hangisinin darbesi önce olduğu bilinmiyorsa, mezhep
alimle-rince kabul edilen rivayete göre eti haramdır.