A. GENEL BİLGİLER – B. DİYET (KAN
BEDELİ) – C. KAN İDDİASINDA BULUNMAK VE KASEME
D. BAGİLER (İSYANCILAR) – E. İMAMETİN ŞARTLARI – F MÜRTEDİN HÜKMÜ
G. ZİNA
– H. HIRSIZLIK – I. İÇECEKLER BAHSİ – J. SAYYAL (SALDIRGAN)
İÇECEKLER
Çoğu
sarhoş edenin azı da haramdır. İçki içene had cezası tatbik edilir. Yalnız
çocuğa, deliye, harbi, zımmi ve boğazına içki dökülen
kimseye keza mezhep alimlerince kabul edilen rivayete göre zorlama sonucu içki
içene ceza tatbik edilmez. İçki olduğunu bilmeden içen kimseye de had tatbik
edilmez.
İslam'a
yeni girmiş bir kimse içki içer ve "İçkinin haram olduğunu
bilmiyordum." derse, kendisi had cezası ile cezalandırılmaz. "İçki
içene had uygulandığını bilmiyordum." derse, kendisine had uygulanır.
İçkinin tortusunu (kabın dibine çöküp katılaşmış olanı) içmek haddi gerektirir.
Hamuru
içki ile yoğrulmuş ekmeği yiyene ve içinde içki bulunan macunu yiyene had
tatbik edilmez. Çünkü içki bu maddeler içerisinde tükenmektedir. Keza en sahih
kavle göre şarap ile hukne yapmak ve kişinin içkiyi
kendi burnuna akıtması nedeni ile kendisine had tatbik edilmez.
Bir
kimsenin boğazına lokma takılır ve onu yutabilmek için içkiden başka bir şey
bulamazsa, içki içmesi caizdir. En sahih kavle göre, kişinin tedavi için veya
susuzluğunu gidermek için içki alması haramdır.
Hür olan
kimsenin içki içme haddi kırk değnektir. Kölenin haddi ise yirmi değnektir.
İçki içen
kimseye sadece kırbaç, el, ayakkabı veya elbisenin ucu ile vurulur. Zayıf kavle
göre ise orta kalınlıkta olan kırbaçla vurulur. İmamın içki içen hür kişiye
miktarı fazlalaştırarak seksen değnek vurmayı istemesi en sahih kavle göre
caizdir. Kırbaçla olan had cezasında, fazla olan kırbaçlar ta'zir
cüınlesindendir. Zayıf kavle göre ise had cezası
cümlesinden sayılır.
İçki
haddi, içki içenin ikrarı veya iki erkeğin şahadeti ile sabit olur. Ağzının
içki kokması, sarhoşluk ve kusması ile içki cezası sabit olmaz. İçki haddinin
sübutu için yapılan ikrar ve şahadette sadece "İçki içti." demek
yeterlidir. Zayıf kavle göre ise itirafta bulunan: "Ben onun içki olduğunu
biliyordum, isteğimle içtim." şeklinde açıklama yapması şarttır.
İçki
içene sarhoş iken had tatbik edilmez. Had cezasını tatbik etmekte kullanılan
kırbacın kalınlığı dal ve asa arasında orta kalınlıkta, yaş veya kuru bir
değnek olabilir. Darbeler hep aynı yere değil, bedenin bütün organlarına
taksim edilerek indirilir. Boğaz çukuru ve yüz gibi çabucak ölüme sebebiyet
veren yerlere vurulmaz. Zayıf kavle göre kafaya da vurulmaz. Suçlunun eli
bağlanmaz ve elbiseleri çıkarılmaz. Fakat üzerindeki kürk veya aba gibi kaba
elbiseler çıkartılır. Suçluyu suçtan men edecek ve aleme ibret edecek şekilde
darbeler art arda vurulmalıdır. Darbeleri günlere ve saatlere taksim ederek
vurmak caiz değildir.
Ta'zir
Hakkında had ve kefaret olmayan haram fiili
işleyen kişi, terbiye için ta'zir edilir. Ta'zir, suçluyu hapsetmek, dürtmek, azarlamak veya suçluya
dayak atmaktır. Ta'zir cezasının cinsini ve
miktarını devlet başkanı belirtir. Bir kavle.göre, kul hakkına taallûk eden
bir suç için azarlama cezasını vermek yeterli olmaz.
Ta'zir cezası
dayak ile olursa, sayısı köle için yirmi, hür için kırk kırbaçtan az olmalıdır.
Zayıf kavle göre hür için dayak sayısı yirmi kırbaçtan az olmalıdır. En sahih
kavle göre, günah olan bütün fiillerde bu cezalar eşit olup aynı muameleye
tabidirler. Hak sahibi kazif haddi gibi bir hakkından
vazgeçerse, en sahih kavle göre imamın suçluyu ta'zir
etme hakkı olmaz veya mağdur ta'zir etme hakkından
vazgeçerse, en sahih kavle göre imam ta'zir cezasını
verebilir.