A. HAC VE UMRENİN VACİB OLMASININ ŞARTLARI
İmam veya
vekilinin Zilhicce'nin yedinci günü Mekke'de öğle namazından sonra tek bir
hutbe okuması müstehabtir. İmam hutbede hacıların sekizinci günün sabahında
Mina'ya çıkmalarını ve yapmaları gereken nüsuku emreder. Zilhicce'nin
sekizinci günü sabah namazından sonra hacılarla birlikte Mina bölgesine çıkar
ve geceyi orada geçirirler. Güneş doğduktan sonra oradan Arafat'a çıkarlar. Ben
diyorum ki, oradan Arafat'a çıkmazlar. Belki zeval vaktine kadar Nemire
mescidinde kalırlar. Allah daha iyi bilir.
Zeval
vaktinden sonra imam iki hutbe okur ve öğle ile ikindi namazını kısaltarak
kıldırır. Bundan sonra güneş batıncaya kadar Arafat'ta dururlar. Bu arada
Allah'a zikir ve duada bulunurlar ve sık sık tahlil getirirler. Güneş battıktan
sonra Müzdelife'ye çıkarlar. Akşam namazını Arafat'ta kılmayıp yatsı vaktine
te'hir ederek Müzdelife'de ikisini bir arada kılarlar.
Arafat
vakfesinin vacibleri şunlardır:
1- Arafat
bölgesinin bir bölümünde bir an olsun hazır bulunmak. Kaçmış olanı izlemek ve
benzeri bir şey için de olsa hiç beklemeden Arafat bölgesinden geçip gitmek
vakfe için yeterlidir.
2- Vakfe
yapan kişi ibadete ehil olmalı, vakfenin vakti boyunca baygın olmamalıdır.
Uykunun vakfeye bir zararı olmaz.
3- Vakfe,
Arefe günü zeval vaktinden sonra yapılmalıdır. En sahih kavle göre bu vakit,
bayramın birinci günü fecrin doğuşuna kadar devam eder. Bir kimse gündüz
vaktinde vakfe yapar da sonra güneş batmadan Arafat'tan ayrılır ve geri
dönmezse, bir kurban kesmesi müstehabtır. Bir kavle göre kurban kesmesi vacibtir.
Fakat güneşin batması esnasında geri dönerse kurban kesmesi gerekmez. Keza en
sahih kavle göre, geceleyin dönerse kurban kesmesi lazım gelmez.
Hacılar
farkına varmadan Zilhicce'nin onuncu günü Arafat'ta vakfe yaparlarsa vakfe
geçerlidir. Ancak sayıları adet dışı az olacak derecede ise, en sahih kavle
göre vakfeyi sonradan kaza etmeleri gerekir. Şayet sekizinci günde vakfe
yaparlarsa ve daha vakfe zamanı geçmeden farkına varırlarsa vaktinde vakfe
yapmaları vacibtir. Vakit geçtikten sonra farkına varırlarsa, en sahih kavle
göre, sonradan kaza etmeleri vacib olur.
H. İHRAMLI İÇİN YASAK OLAN İŞLER