MİN HAC ANA SAYFA

 

HAC

 

A. HAC VE UMRENİN VACİB OLMASININ ŞARTLARI

 

B. Arafatta Vakfe Yapmak

 

C. Müzdelife'de Gecelemek

Müzdelife'de gecelemek vacibtir. Gece yarısından sonra Müzdelife'den ayrılan ve fecir doğmadan önce geri dönen kimsenin kurban kesmesi gerekmez. Gecenin ikinci yarısında Müzdelife'de gecelemeyenin kurban kesmesi lazımdır. Müzdelife'de gecelemeye-nin kurban kesmesinin vacib olup olmadığı konusunda farklı iki görüş vardır.

 

Gecenin yarısından sonra kadın, zayıf ve güçsüz olanları Mi-na'ya nakletmek sünnettir. Geride kalanlar ise, alaca karanlıkta sa­bah namazlarını kılmcaya kadar beklerler. Sonra cemrelere atacak­ları taşları toplayıp Mina'ya doğru yürürler. Meşair-i Haram'a gel­diklerinde burada dururlar ve hava aydmlanıncaya kadar dua eder­ler. Bundan sonra Mina'ya giderler. Mina'ya varıp güneş doğduktan sonra her kes Müzdelife'de topladıkları taşlardan yedi tanesini Aka­be cemresine atar. Taşların atılması esnasında telbiyeye son verirler ve her bir taşı attıklarında tekbir getirirler. Sonra Temettü' veya Kırana niyet edenler kurban keserek saçlarını tıraş ederler veya kısaltırlar. Erkeklerin saçlarını tıraş etmeleri daha faziletlidir. Kadınlar ise saçlarını uçlarından kırparlar. Meşhur kavle göre saç­ları tıraş etmek bir nüsuktur.

 

Saçları tıraş etmenin Ölçüsü ise en az üç kılı kesmek, kısalt­mak, yolmak veya yakmaktır. Saçı olmayan kimse usturayı ka­fasında gezdirir. Saçını tıraş eden veya kısaltan kişi Mekke'ye gide­rek Rükün tavafı (ziyaret tavafı) yapar. Sa'y yapmamış ise sa'y yapar ve tekrar Mina'ya döner.

 

Akabe cemresine taş atmak, kurban kesmek, saçları tıraş et­mek ve tavaf yapmayı sırayla yapmak sünnettir. Bu fiillerin vakti bayram gecesinin yarısından itibaren başlar. İlk cemre olan Akabe cemresine taş atma zamanı Nahr gününün (bayramın birinci günün) sonuna kadar devam eder. Nafile olan hedyi (kurbanı) kes­mek için belli bir zaman yoktur. Ben diyorum ki en sahih kavle göre, hedyin kesim zamanı udhiye kurbanında olduğu gibi bayram ve teş­rik günleridir. Allah daha iyi bilir. Bu konudaki geniş açıklama "İhramın Yasakları" bölümünün sonunda gelecektir.

 

Tıraş olmak, Ziyaret tavafı ve Cemreleri taşlamanın son zamanian için belli bir süre yoktur. Tıraş olmayı bir nüsuk kabul etti­ğimiz takdirde, Akabe cemresine taş atmak, tıraş olmak ve tavaf yapmak işlerinden ilk ikisini yapan kimse için birinci tahallül dev­resi başlar. Yani kendisi için dikişli elbise giymek, tıraş olmak ve uzamış tırnakları kesmek helal olur. Keza avlanmak ve nikah akdi­ni yapmak da en sahih kavle göre helal olur. Ben diyorum ki en za­hir kavle göre, nikah akdi helal olmaz. Allah daha iyi bilir. Üçüncüsü yani ziyaret tavafı yapıldığında ise ikinci tahallül devresi başlar ve ihramın geri kalan yasakları kalkmış olur.

 

 

 

 

D. MİNA'DA GECELEMEK

 

E. VEDA TAVAFI

 

F. HACIN RÜKÜNLERİ

 

G. HACCIN EDA ŞEKLİ

 

H. İHRAMLI İÇİN YASAK OLAN İŞLER

 

I. HACDA KESİLEN KURBANLAR

 

İ. İHSAR VE FEVAT