MİN HAC ANA SAYFA

 

HAC

 

A. HAC VE UMRENİN VACİB OLMASININ ŞARTLARI

 

B. Arafatta Vakfe Yapmak

 

C. Müzdelife'de Gecelemek

 

D. MİNA'DA GECELEMEK

 

E. VEDA TAVAFI

 

F. HACIN RÜKÜNLERİ

 

G. HACCIN EDA ŞEKLİ

 

H. İHRAMLI İÇİN YASAK OLAN İŞLER

1- Erkeğin ihtiyaç duymaksızın başının bir kısmını örtü sayıla­bilecek bir şeyle kapatması, dikişli veya dokunmuş elbise giymesi, bedenin geri kalan kısmını (el, yüz veya ayağı) aba gibi bir şeyle Örtmesi haramdır. Dikişli elbiseden başka bir şey bulamayanın -el, yüz ve ayak açık kalmak şartıyla- dikişli elbise giymesi caizdir.

 

İhramdaki kadının yüzünü örtmesinin hükmü, erkeğin başını örtmesinin hükmü gibidir. Dikişli elbise giymesi ise caizdir. Fakat el­diven giymesi en zahir kavle göre caiz değildir.

 

2- îhramlının bedenine veya elbisesine güzel koku, saçma veya sakalına da -kokulu olsun veya olmasın- yağ sürmesi haramdır, îhramlmın bedenini ve saçını aspur gibi temizleyicilerle yıkaması mekruh değildir,

 

3-  Bedendeki saçları tıraş etmek veya tırnakları kesmek ha­ramdır. Üç tel kıl veya üç tırnak gideren kimsenin tam fidye verme­si gerekir. En zahir kavle göre bir kıl için bir, iki kıl için iki müd yi­yecek verilir. Özürlü kişi, saçlarını tıraş eder ve fidye verir.

 

4- İhramlının cinsel ilişkide bulunması haramdır. Cinsel ilişki ile umre de bozulur. Keza birinci tahallülden önce yapılan cinsel ilişki hacı da bozar. Cinsel ilişkide bulunan ihramlının bir deve kesme­si vacibtir.

 

Cinsel ilişki nedeniyle bozulan hac veya umrenin -nafile de ol­sa- kaza edilmesi vacibtir. En sahih kavle göre, bozulan hacın acele üzere kaza edilmesi gerekir.

 

5- Eti yenen her türlü kara av hayvanını avlamak haramdır. ' Ben diyorum ki; eti yenen ve yabani kara hayvanının birleşmesin­den meydana gelen yavruların avlanması da haramdır. Allah daha iyi bilir. İhramda olmayanın zikri geçen hayvanları harem bölgesin­de avlaması da haramdır. İhramlı kişi bu hayvanları avlarken telef ederse değerini tazmin eder.

 

Avlanan deve kuşu için bir deve kesilir. Yabani sığır ve merkep için bir sığır, geyik için bir keçi, tavşan ve ada tavşanı için bir dişi oğ­lak kesilir. Avlanan hayvan hakkında hüküm belirten bir nakil yok­sa, adaletli iki kişi benzerine göre hüküm verir. Benzeri bulunma­yan hayvanın kıymeti verilir.

 

6-Harem sınırları dahilinde kendiliğinden yetişen otları ko­parmak haramdır. En zahir kavle göre, özel olarak yetiştirilen ot ve ağaçları kesen zamin olur. Büyük ağaç kesen bir sığır, küçük ağaç kesen ise bir koyun fidye verir. Ben diyorum ki, mezhep alimlerince kabul edilen rivayete göre, özel olarak yetiştirilen ağaçları kesmenin hükmü, kendiliğinden yetişen ağaçları kesmenin hükmü gibidir. An­cak izhir denen bitkiyi koparmak keza alimlerin ittifakı ile diken ve böğürtlen dikeni gibi eziyet veren bitkileri koparmak helaldir. En sahih kavle göre, haremdeki otlan hayvan yemi veya tedavi mak­sadıyla koparmak caizdir. Allah daha iyi bilir.

 

Medine bölgesindeki hayvanları da avlamak haramdır. Ancak İmam'm son kavline göre, Medine bölgesinde avlayan kimse zamin olmaz.

 

Kişi, isterse benzeri bulunan av hayvanının mislini kesip etini sadaka olarak haremin miskinlerine dağıtır, isterse değeri tutarında yiyecek satın alarak sadaka şeklinde miskinlere dağıtır veya her bir müd yiyecek karşılığında bir gün oruç tutar. Benzeri bulunmayan av hayvanları için; kişi dilerse değeri tutarında yiyecek satın alır ve sa­daka olarak dağıtır, dilerse her bir müd için bir gün oruç tutar. Tıraş sebebiyle fidye vermesi gereken kişi; bir koyun kesmek, üç sa' yiye­ceği altı fakire sadaka olarak vermek ve üç gün oruç tutmak şık­larından herhangi birini yapabilir.

 

 

 

I. HACDA KESİLEN KURBANLAR

 

İ. İHSAR VE FEVAT