A. NİKAHIN KEYFİYETİ – B. SIDAK (MEHİR)
C. KASM VE NÜŞUZ (GECELEME HAKKI VE KADININ KOCASINA
ASİ OLMASI)
D. HUL' (MAL KARŞILIĞINDA BOŞANMA) – E. TALAK
(BOŞANMA) – F. İLA
G. ZIHAR
– H. LİAN BAHSİ – I. İDDET – J. RADA' (SÜT
EMME) – K. NAFAKA
İLA
İlâ,
boşama ehliyetine sahip kocanın mutlak şekilde veya dört aydan fazla bir
süreyle karısı ile cinsel ilişkide bulunmamaya yemin etmesidir. İmamın son
kavline göre ilâ, Allah adına veya O'nun sıfatlarına yemin etmenin dışında
başka şeylere talik etmekle de meydana gelir. Meselâ; bir kimse ilâyı talâk
veya köle azad etme şartına bağlar veya karısına: "Seninle cinsel ilişkide
bulunursam Allah için namaz kılmak, oruç tutmak, haca gitmek veya köle azad
etmek üzerime farz olsun" derse ilâ yapmış olur. Bir kimse yabancı bir
kadınla cinsel ilişkide bulunmamaya yemin ederse ilâ yapmış olmaz. Sadece yemin
etmiş olur. Şayet sonradan bu kadınla evlenirse, ilâ yapmış olmaz. Ancak o
kadınla cinsel ilişkide bulunursa yemin kefareti vermesi gerekir.
Bir kimse
vaginasmda cinsel temasa mani et veya kemik bulunan karısı ile cinsel ilişkide
bulunmayacağına yemin ederse veya ilâyı yapanın penisi kesik ise, mezhep
alimlerince kabul edilen rivayete göre böyle bir ilâ sahih olmaz.
Bir kimse
karısına: "Vallahi dört ay boyunca seninle cinsel ilişkide
bulunmayacağım." der, dört ay geçtikten sonra tekrar: "Vallahi dört
ay boyunca seninle cinsel ilişkide bulunmayacağım." der ve böylece birkaç
defa tekrar ederse, en sahih kavle göre ilâ yapmış olmaz. Şayet karısına:
"Vallahi beş ay boyunca seninle ilişkide bulunmayacağım." der, beş
ay geçtikten sonra da: "Vallahi bir sene boyunca seninle ilişkide
bulunmayacağım." derse, bu durumda iki ilâ yapmış olur ve her birinin
hükmü ayrı ayrıdır.
Kişi
karısı ile cinsel ilişkide bulunmayacağını dört aydan fazla bir zamanla
kayıtlarsa, meselâ: "Hz. İsa (a.s.) gökten ininceye kadar seninle cinsel
ilişkide bulunmayacağım." derse ilâ yapmış olur. Cinsel ilişkiyi
kayıtladığı olayın dört ay geçmeden meydana geleceğini tahmin ederse ilâ yapmış
olmaz. Keza kayıtladığı olayın dört aydan önce veya dört aydan sonra meydana
geleceğinden şüphe ederse, en sahih kavle göre yine ilâ yapmış olmaz.
İlâ lafzı
sarih ve kinayeli olmak üzere iki kısma ayrılır. Sarih olan lafızlar şunlardır:
"Vallahi penisimi senin vaginana tamamen geçirmeyeceğini, vallahi seninle
cinsel ilişkide bulunmayacağım, vallahi seninle ilişkide bulunmiyacağım veya
vallahi bekaretini gider-meyeceğim." demek gibi. İmamın son kavline göre:
Dokunmak, mu-badaa, mübaşere, gelmek, örtmek veya yanaşmak gibi lafızlar
kinayeli lafızlardır.
Bir kimse
karışma: "Seninle cinsel temasta bulunursam kölem hür olsun." der de
herhangi bir sebeple köle üzerindeki mülkiyeti kalkarsa ilâ düşer.
Bir kimse
karısına: "Seninle cinsel temasta bulunursam zi-harıma karşılık kölem hür
olsun." der ve daha önce zihar yapmışsa, ilâ yapmış olur. (Yani kölesi hür
olur ve zihar kefareti ödemesi gerekir.) Şayet zihar akdi yapmamış ise, batim
olarak zihar ve ilâ yapmamış olur. İlâ ve zihar akdi yaptığına zahiri olarak hükmedilir.
Bir kimse
karısına: "Seninle cinsel ilişkide bulunursam yapacağım zihar akdine
karşılık kölem hür olsun." derse, zihar akdi yapmadıkça ilâ yapmış olmaz
veya karısına: "Seninle cinsel ilişkide bulunursam kuman boş olsun."
derse, ilâ yapmış olur. İlâ müddetinde cinsel ilişkide bulunursa, kuması
boşanır ve ilâ düşer.
En zahir
kavle göre dört karısı olan bir kimse kendilerine: "Vallahi sizlerle
cinsel ilişkide bulunmayacağım." derse, derhal ilâ yapmış olmaz. Yalnız üç
tanesi ile ilişkide bulunursa, dördüncüsü ile ilâ yapmış olur. Şayet cinsel
ilişkiden önce onlardan biri ölürse ilâ ortadan kalkar.
Koca:
"Vallahi sizden hiçbirinizle cinsel ilişkide bulunmayacağım." derse,
her birisi ile derhal ilâ yapmış olur.
Koca
karısına: "Vallahi bir sene boyunca bir defadan başka seninle cinsel
ilişkide bulunmayacağım." derse, en zahir kavle göre derhal ilâ yapmış
olmaz. Şayet karısı ile cinsel ilişkide bulunur ve senenin bitmesine dört aydan
fazla zaman kalmışsa ilâ yapmış olur.
İlâ Yapan
Kocaya Mühlet Tanımak
İlâ yapan
kocaya hakime başvurmaksızın yemin ettiği andan itibaren dört ay süre tanınır.
Ric'i talâkla boşadığı karısından ilâ yaparsa ilâ müddeti ric'at ettiği andan
itibaren başlar.
Koca
karısından ila yapar da gerdeğe girdikten sonra iddet müddetinde ikisinden biri
irtidat ederse, ilâ süresi durur. İrtidat eden iddet zarfında İslam'a dönerse,
ilâ müddeti işlemeye başlar.
Kocada
cinsel ilişkiye mani olan ve nikahı bozmayan bir hal olursa, bu ilâ müddetinin
işlemesine mani olmaz. Örneğin; kocanın oruçlu olması, ihramda bulunması, hasta
olması ve delirmesi gibi maniler ilâ müddetini kesmez. Kadında cinsel ilişkiye
mani bir hal bulunursa müddeti keser. Kadının küçük veya hasta olması gibi.
Cinsel ilişkiye mani olan şey, ilâ müddeti esnasında olursa ilâ müddetini
keser. Bu mani ortadan kalkınca süre yeniden başlar. Zayıf kavle göre ise
süreler bir birine eklenir.
Kadında
bulunan cinsel engel hayız ve nafile oruç gibi dini engel ise, sürenin
durmasına engel değildir. Zira ilâ müddetinde mutlaka hayızlı durumla
karşılaşılır. En sahih kavle göre farz olan oruç süreyi keser.
Koca ilâ
müddeti içerisinde karısıyla cinsel ilişkide bulunursa, ilâ süresi kesilir ve
yemin kefareti vermesi lazımdır. İlâ süresi içerinde cinsel ilişkide
bulunmazsa, bu takdirde kadın kendisi ile ilişkide bulunması veya kendisini
boşaması için talepte bulunur. Kadın bu talep hakkını terk ederse sonradan
kullanabilir.
Kocanın
ilâdan dönmesi penisini vaginaya geçirmesiyle olur. Bu durumda kocanın yemin
kefareti vermesi vacib olur.
Kadında cinsel
ilişkiye mani hayız veya hastalık gibi bir engel bulunursa, kadının cinsel
temas ya da boşamayı isteme hakkı düşer. Eğer kocada engel varsa bu ya tabii ya
da dini olur. Engel hastalık gibi tabi bir engel ise, ilâdan dönüşü cinsel
temasta bulunma sözünü vermesi ile olur. Kişinin karısına: "Yapabilirsem
seninle cinsel temasta bulunurum." şeklinde söz vermesi gibi. Kocadaki
engel dini ise, meselâ hac ihramında ise mezhep alimlerince kabul edilen
rivayete göre kadın boşamayı isteme hakkına sahip olur. Kadın cinsel ilişki
konusunda kocasına asi olursa boşamayı talep etme hakkı düşer.
Şayet
koca, cima yapmaktan sakınır veya karısını boşamaktan çekinirse, en zahir kavle
göre hakim, bir talâkını vaki eder ve ona üç gün mühlet tanımaz. Kadın, kendisi
ile cinsel ilişkide bulunması için talepte bulunur da kocası onunla cinsel
ilişkide bulunursa, kocanın yemin kefareti vermesi lazımdır.