A. NİKAHIN KEYFİYETİ – B. SIDAK (MEHİR)
C. KASM VE NÜŞUZ (GECELEME HAKKI VE KADININ KOCASINA
ASİ OLMASI)
D. HUL' (MAL KARŞILIĞINDA BOŞANMA) – E. TALAK
(BOŞANMA) – F. İLA
G. ZIHAR
– H. LİAN BAHSİ – I. İDDET – J. RADA' (SÜT
EMME) – K. NAFAKA
NİKAH’IN
KEYFİYETİ
Evlenmeye
istekli olup mehir ve nafakayı bulan kişi'nin evlenmesi, nafaka ve mehri
bulamayanın ise evlenmemesi müstehabtır. Evlenemeyen kimse, oruç tutarak nefsi
arzularına mani olmalıdır.
Evlenmeye
ihtiyaç duymayan ve mehir bulamayan kimsenin evlenmesi mekruhtur.
Mehri
bulanın evlenmesi mekruh olmayıp vaktini ibadete ayırması daha iyidir. Ben
diyorum ki en sahih kavle göre, kişi kendini ibadete adamamışsa evlenmesi daha
iyidir.
Şayet
kişi gerekli mehri bulur da kendisinde yaşlılık, devamlı hasta olmak veya cinsel
iktidarsızlık gibi bir engel varsa evlenmesi mekruhtur. Allah daha iyi bilir.
Eş olarak
seçilen kadının dindar, bekar, soyunun temiz olması ve yakın akrabadan olmaması
müstehabtır.
Kişi'nin
evlenmek istediği kadın'a evlenme teklifi yapmadan önce izin vermezse bile ona
bakması sünnettir. İhtiyaç duyması halinde tekrar tekrar bakabilir. Kadın'ın
sadece yüzüne ve ellerinin iç ve dış kısmına bakabilir.
Baliğ
olan kişi'nin hür, büyük ve yabancı kadın'ın avret yerlerine bakması haramdır.
Eğer fitne korkusu varsa hür kadın'ın yüzüne ve ellerine bakması da haramdır.
Keza en sahih kavle göre, fitne olmasa da yabancı kadın'ın yüzüne ve ellerine
bakması haramdır.
Erkeğin
mahremi olan kadın'ın diz ile göbek arasındaki bedenine bakması haramdır. Diz
ile göbek arası hariç diğer yerlerine bakması ise helaldir. Zayıf kavle göre
ise mahremi olan kadının sadece iş esnasında bedenin görünen (yüz, kafa, boyun,
dirseklere kadar kollar ve topuklara kadar ayaklar) kısmına bakması caizdir. En
sahih kavle göre, şehvet duymaksızın cariye'nin göbek ve diz kapağı arası hariç
bedenin diğer kısımlarına, iştihın çekmediği küçük kız çocuğun cinsel organı
hariç vücudunun diğer yerlerine bakmak caizdir.
Köle'nin
hanım efendisine ve memsuh (penisi olmayan) erkeğin yabancı kadına bakmasının
hükmü, erkeğin mahremine bakmasının hükmü gibidir. Buluğ çağına yaklaşmış
kişi'nin hükmü ise, baliğ olanın hükmü gibidir. Göbek ile diz kapağı arası
hariç, erkeğin erkeğe bakması helaldir. Henüz bıyığı çıkmamış çocuğa şehvetle
bakmak haramdır. Ben diyorum ki esah görüşe ve imam'ın kesin beyanına göre,
henüz bıyığı çıkmamış çocuğa şehvet duymaksızın bakmak da haramdır. Muhakkik
alimlerce kabul edilen en sahih kavle göre, cariyeye bakmanın hükmü, hür
kadın'a bakmanın hükmü gibidir. Allah daha iyi bilir. Kadının kadına bakmasının
hükmü ise, erkeğin erkeğe bakmasının hükmü gibidir.
Zımmi
kadın’ın nıüslüman kadın’a bakması haramdır. Fitne korkusu yoksa göbek ve diz
kapağı arası hariç, kadın’ın yabancı bir erkeğe bakması caizdir. Ben diyorum ki
en sahih kavle göre, erkeğin kadına bakması haram olduğu gibi kadının da erkeğe
bakması haramdır. Allah daha iyi bilir.
Kadın’ın;
mahremi olan erkeğe bakmasının hükmü, erkeğin mahremi olan kadına bakmasının
hükmü gibidir. Bakmak haram olunca, dokunmak da haram olur. Çünkü bakmaya
nispetle, şehveti uyandırmada dokunmak daha etkilidir. Ancak neşter veya kupa
vurmak veya tedavi için yabancı kadın’a bakmak veya dokunmak mubahtır. Ben
diyorum ki; satış, şahitlik, farz olan ilmi öğretmek ve benzeri muameleler için
ihtiyaç miktarınca erkeğin yabancı kadın’a bakması mubahtır. Allah daha iyi
bilir.
Kişinin
kendi karısının bedeninin her tarafına bakması kerahetle birlikte mubahtır.
Mübah:
Şatibi
diyorki: Mübah: (tercihe bırakılıp) ne terki ne de işlenmesi istenmeyen şeydir.
Mubah’ın terkinin matlup olmamasına şu hususlar delalet etmektedir.
1.
Şâri' katında mubah, işlenmesi ve terkedilmesi arasında muhayyer kalman ve
bundan dolayı da ne işlenmesi ne de terki durumunda bir övgü ya da yergi
bulunmayan şeydir. Şer'an bunlar arasında eşitlik bulunduğuna ve mükellef
işleme ya da terki arasında muhayyer kılındığına göre, onu terkeden kimsenin
itâaatinden söz etmek mümkün olmayacaktır. Çünkü itaat ancak taleple birlikte
düşünülebilir. Talep yoksa itaat da yoktur.
2.
Mübâh, her birinin terkinin matlûp olmaması açısindan vâcib ve mendûbla
aynıdır. Vâcible mendûbu terkeden kimsenin, onu terk sebebiyle şer'an itaatkâr
sayılması mümkün değildir. Çünkü şâri' onların terkini istememiştir.
Dolayısıyla aynı şekilde mübâhı terkeden kimse de şer'an itaat göstermiş
olmaz.
(Mübah’ı
yapan kişi, hiçbir kimse tarafından kötü görülemez, ayıplanamaz.)
3. Nikah Akdini Yapmaya Yetkili Olan Kişi
4. Nikahta Veli Olmaya Mani Olan Haller
5. Küfuv (Evlenmede Tarafların Denk Olması)
6. Kısıtlılık Altında Olanın Nikahı
7. Evlenilmesi Haram Olan Kadınlar
8. Köleliğin Nikaha Engel Olması
9. Din Ayrılığı Olan Kadınlarla Evlenmek
11. Kafir Müslüman Olduktan Sonra Nikahında Bulunan Kadınlar
12. İslam'a Giren Kadının Nafakası
13. Evlenmede Muhayyerliği Sabit Kılan Ayıplar
14. İ'faf (Çocuğun Babasını Evlendirmesi)
15. Köle ve Cariyenin Evlenmesi