A. NİKAHIN KEYFİYETİ – B. SIDAK (MEHİR)
C. KASM VE NÜŞUZ (GECELEME HAKKI VE KADININ KOCASINA
ASİ OLMASI)
D. HUL' (MAL KARŞILIĞINDA BOŞANMA) – E. TALAK
(BOŞANMA) – F. İLA
G. ZIHAR
– H. LİAN BAHSİ – I. İDDET – J. RADA' (SÜT
EMME) – K. NAFAKA
NİKAH’IN
KEYFİYETİ
3. Nikah Akdini Yapmaya Yetkili Olan Kişi
4. Nikahta Veli Olmaya Mani Olan Haller
5. Küfuv (Evlenmede Tarafların Denk Olması)
6. Kısıtlılık Altında Olanın Nikahı
7. Evlenilmesi Haram Olan Kadınlar
8. Köleliğin Nikaha Engel Olması
9. Din Ayrılığı Olan Kadınlarla Evlenmek
Ehli
kitap olan veya olmayan bir kimse, müslüman olur ve nikahı altında ehli kitap
bir kadın varsa, eski nikahı devam eder. Nikahı altında putperest veya mecusi
bir kadın olur ve cinsel ilişki vuku bulmadan önce müslüman olmuşsa
birbirinden ayrılırlar. Erkek cinsel temasta bulunduktan sonra ve kadın da
iddet esnasında müslüman olursa nikahları devam eder. Kadın iddet esnasında
İslam'a dönmezse, erkeğin İslam'a girdiği andan itibaren ayrılırlar. Kadm
islam'a girer de kocası küfürde kalmakta ısrar ederse, hükmü yukarıda geçen
hükmün aksi olur. Kadm cinsi temastan önce müslüman olursa ayrılırlar. Cinsi
ilişkiden sonra ve kadının iddeti esnasında erkek İslam'a girerse, nikahları
eski hal üzere devam eder. İddet esnasında İslam'a dönmezse, kadının İslam'ı kabul
ettiği andan itibaren ayrılırlar.
Karı ve
koca beraber müslüman olurlarsa, eski nikahları devam eder. Beraberlik, her iki
tarafın İslam'ı kabul ettiklerini gösteren lafızların son kelimelerini
birlikte söylemeleriyle meydana gelir. Nikahlarının eski hal üzere devam
ettiğini kabul etmemiz halinde, nikah akdi esnasında onu ifsat edici unsur
tarafların İslam'a girmeleriyle ortadan kalkmışsa, nikaha bir zararı olmaz ve
nikah devam eder. O anda kadın ona helalmış gibi kabul edilir.
Nikahı
ifsat kılan unsur, -mecusi olan erkeğin mahremi olan bacısı, teyzesi gibi
kadınlardan biriyle evlenmiş olması gibi- tarafların İslam'a girmeleriyle
ortadan kalkmıyorsa eski nikahları geçerli olmaz, birbirinden ayrılırlar.
Tarafların İslam'a girmeleri sebebi ile ifsat edici unsurun ortadan kalkması
durumunda velisiz ve şartsız olarak nikaha karar verilir.
İddet
süresi içinde yapılan nikah akdi, taraflar İslam'a girdiklerinde iddet süresi
bitmişse geçerlidir. Taraflar belli bir vakit için nikah akdi yapmış ve kendi inançlarına
göre bu akid devamlılık ifade ediyorsa, nikah geçerli sayılır. Keza akidden
sonra şüphe sonucu olan iddet, eşlerin müslüman oldukları zamana yakın olmuşsa,
mezhep alimlerince kabul edilen rivayete göre nikah akdine zarar vermez.
Bunun misali şudur: İslam'ı kabul eden kişi, gayri müslim karısı ile şüpheyle
cinsel ilişkide bulunduktan sonra kadm o iddet içerisinde müslüman olursa bu
iddetin nikaha zararı olmaz, nikahları devam eder. Mahremi ile evli olan bir
kimse İslam'a girdikten sonra nikahı devam etmez, aralan ayırt edilir.
Bir kimse
müslüman olur da ihrama girecek olur ve henüz ihramda iken karısı iddet
içerisinde İslam'ı kabul ederse, mezhep alimlerince kabul edilen rivayete
göre, nikahları eski hal üzere devanı eder. Kişi nikahı altında hür bir kadın
ve bir cariye bulundurur sonra da her üçü müslüman olursa, mezhep alimlerince
kabul edilen rivayete göre, hür olan kadının nikahı devam eder, cariyenin
nikahı ise geçersiz olur. En sahih kavle göre, İslamî şartları taşıması halinde
küffarm nikahı sahihtir. Zayıf kavle göre ise nikahı geçersizdir.
Zayıf
kavle göre bir kimse İslam'a girer ve nikah akdinin sahih olduğu açıklanırsa,
nikahı geçerli sayılır. Akdin sahih olduğu açıklanmazsa fâsid kabul edilir.
Kafir olan kişi, karısını üç talâkla boşar sonra ikisi de müslüman olursa kadın
başkasıyla evlenip ondan boşanmadıkça ilk kocasına helal olamaz.
Mehri
nikah esnasında kararlaştırılmış kadın, belirlenen sahih mehri alabilir. Fakat
içki gibi fâsid bir mehir kararlaştırılmış ise, İslam'a girmeden önce mehri
alıp almadığına bakılır; şayet İslam'a girmeden önce mehiri almışsa, İslam'a
girdikten sonra bir şey talep edemez. Eğer almamışsa mehri misil alabilir.
İslam'a girmeden önce mehrin bir kısmını almışsa geri kalanını mehri misle göre
alır. Kocanın terk edilmesi, kadının İslam'a girmesi nedeni ile olmuşsa, kadın
bir şey alamaz. Kocanın İslam'a girmesi ile kadın onu terk etmiş ve nikahı
sahih ise, tesmiye olunan mehrin yarısını hak eder. Nikah sahih değilse, mehri
misilin yarısını hak eder.
Zımmi ve
müslüman mahkememize dava açarlar da iddiaları bizce sahih görülen bir iddia
ise onlar için karar verilir. İddiaları bizce sahih olmayan bir iddia ise dava
iptal edilir. Örneğin; nikahlarını iddia ederler de bize göre nikahları sahihi
ise geçerli olduğuna, sahih değilse batıl olduğuna karar verilir.
11. Kafir Müslüman Olduktan Sonra Nikahında Bulunan Kadınlar
12. İslam'a Giren Kadının Nafakası
13. Evlenmede Muhayyerliği Sabit Kılan Ayıplar
14. İ'faf (Çocuğun Babasını Evlendirmesi)
15. Köle ve Cariyenin Evlenmesi