A. NİKAHIN KEYFİYETİ – B. SIDAK (MEHİR)
C. KASM VE NÜŞUZ (GECELEME HAKKI VE KADININ KOCASINA
ASİ OLMASI)
D. HUL' (MAL KARŞILIĞINDA BOŞANMA) – E. TALAK
(BOŞANMA) – F. İLA
G. ZIHAR
– H. LİAN BAHSİ – I. İDDET – J. RADA' (SÜT
EMME) – K. NAFAKA
NİKAH’IN
KEYFİYETİ
3. Nikah Akdini Yapmaya Yetkili Olan Kişi
4. Nikahta Veli Olmaya Mani Olan Haller
5. Küfuv (Evlenmede Tarafların Denk Olması)
6. Kısıtlılık Altında Olanın Nikahı
7. Evlenilmesi Haram Olan Kadınlar
8. Köleliğin Nikaha Engel Olması
9. Din Ayrılığı Olan Kadınlarla Evlenmek
Kitap
ehli olmayan vesene (puta tapan) ve mecusi (ateşe tapan) gibi kadınlarla
evlenmek haramdır. Kitap ehli olan kadınla evlenmek ise helaldir. Lakin
harbiye ile evlenmek nikahı mekruhtur. Keza en sahih kavle göre zımmiye kadınla
evlenmek de mekruhtur.
Yahudi
veya Hıristiyan olan ehli kitap sayılır. Zebur ve onun dışındaki kitaplara
bağlı olanların nikahı sahih değildir. Şayet kitap ehli olan kadın İsrail'i
(Hz. Yakub'un neslinden) değilse, en zahir kavle göre kavminin üzerinde
bulunduğu dîne, nesh ve tahrif edilmeden önce girdikleri biliniyorsa nikahı
helaldir. Zayıf kavie göre ise kavminin üzerinde bulunduğu dîne nesh edilmeden
önce girdiğinin bilinmesi yeterlidir.
Nikah
akdi yapılmış kitap ehli kadının nafaka, kaseme ve talâk konusundaki hükmü, müslüman
kadının hükmü gibidir. Hayız ve ni-fastan yıkanması, keza en zahir kavle göre
cünüplükten yıkanması ve domuz etini yemeyi terk etmesi için icbar edilir. Ehli
kitap veya müslüman kadının necasete bulaşmış azasını yıkaması da icbar
edilir. Kitap ehli kadın ile puta tapan erkeğin birleşmesinden doğan kızla
evlenmek haramdır. En zahir kavle göre bunun aksi de böyledir.
Yahudiliğin
samiri kolundan olan bir kadın yahudiliğin temel esaslarım kendisini küfre
götürecek şekilde inkarda bulunur ve yıldız-perest kadın hıristiyanhğm temel
esaslarını inkarda bulunursa kendileriyle evlenmek haramdır. Ama dinlerine
göre inkarcı sayılmazlarsa kendileriyle evlenmek sahihtir.
Hıristiyan
bir erkek dinini değiştirip Yahudiliğe geçtiğini veya Yahudi bir erkek, dinini değiştirip
Hıristiyanlığa geçtiğini iddia ederse, en zahir kavle göre iddiaları mehir için
geçerli sayılmaz. Hıristiyan kadın dinini değiştirerek Yahudi olursa veya
Yahudi kadın dinini değiştirerek Hıristiyan olursa nikahı müslüman için caiz
olmaz.
Müslüman
kişinin ehli kitap nikahlı karısı dinini değiştirirse bunun hükmü, Müslüman
bir kadının mürted olmasının hükmü gibidir.
Bir kimse
dinini değiştirirse, sadece İslam'a girmesi için teklif edilir. Bir kavle göre
ise ilk dinine dönmesi için teklif edilir. Ehli kitap bir kimse veseneliğe
geçerse bu kararı kabul edilmez. Böyle bir kimsenin kabul edeceği din konusunda
daha önce geçen farklı iki görüş geçerlidir. Veseni kişi, Yahudi veya
Hıristiyanlığa geçerse bu kararı geçerli sayılmaz. İslam'a girmesi teklif
edilir. İslam'ı kabul etmezse mürtedin tabi olduğu hükme tabi tutulur. Mürted
kadının nikahı hiç kimseye helal olmaz.
Cinsel
ilişkide bulunmadan önce her iki taraf (karı-koca) veya ikisinden biri mürted
olursa araları ayırt edilir. Cinsel ilişkiden sonra mürted olurlarsa
ayrılmaları durdurulur. Şayet iddet esnasında İslam'a dönerlerse nikahları eski
hal üzere devam eder. İslam'a dönmezlerse, irtidat anından itibaren birbirinden
ayrılırlar. Nikahlarının durdurulması durumunda cinsel temasta bulunmaları
haramdır. Şayet cinsel temasta bulunurlarsa kendilerine had tatbik edilmez.
11. Kafir Müslüman Olduktan Sonra Nikahında Bulunan Kadınlar
12. İslam'a Giren Kadının Nafakası
13. Evlenmede Muhayyerliği Sabit Kılan Ayıplar
14. İ'faf (Çocuğun Babasını Evlendirmesi)
15. Köle ve Cariyenin Evlenmesi