A. NİKAHIN KEYFİYETİ – B. SIDAK (MEHİR)
C. KASM VE NÜŞUZ (GECELEME HAKKI VE KADININ KOCASINA
ASİ OLMASI)
D. HUL' (MAL KARŞILIĞINDA BOŞANMA) – E. TALAK
(BOŞANMA) – F. İLA
G. ZIHAR
– H. LİAN BAHSİ – I. İDDET – J. RADA' (SÜT
EMME) – K. NAFAKA
NİKAH’IN
KEYFİYETİ
3. Nikah Akdini Yapmaya Yetkili Olan Kişi
4. Nikahta Veli Olmaya Mani Olan Haller
5. Küfuv (Evlenmede Tarafların Denk Olması)
6. Kısıtlılık Altında Olanın Nikahı
7. Evlenilmesi Haram Olan Kadınlar
8. Köleliğin Nikaha Engel Olması
9. Din Ayrılığı Olan Kadınlarla Evlenmek
11. Kafir Müslüman Olduktan Sonra Nikahında Bulunan Kadınlar
12. İslam'a Giren Kadının Nafakası
13. Evlenmede Muhayyerliği Sabit Kılan Ayıplar
Eşlerin
birinde cünun (delilik), cüzzam (deri hastalığı), beres (alaca hastalığı), retk
(vaginada et parçası bulunması), karn (vagi-nada meydana gelen ve koç boynuzu
gibi olan nesne), anin (erkeğin cinsel iktidarsızlığı) ve mecbub (penisin tümü
veya vaginanın içine ulaşacak sünnet miktarmca bir kısmı kalmayacak şekilde
kesik olması) gibi ayıplardan biri bulunursa diğeri için muhayyerlik (nikahı
feshetme) hakkı olur.
Zayıf
kavle göre aynı cins hastalık her iki eşte bulunursa nikahı fes etme hakları
olmaz. Eşlerin birinde belirgin bir şekilde er-sellik olursa, en zahir kavle
göre diğeri nikahı feshetme muhayyerliğine sahip olmaz.
Kocada
yeni bir ayıp peyda olursa, kadın nikahı feshetme hakkına sahip olur. Ancak
cinsel ilişkiden sonra anin ayıbı peyda olursa, kadın muhayyerlik hakkına sahip
olmaz. Kadında yeni bir ayıp meydana gelirse, imam'm son görüşün göre koca
muhayyerlik hakkına sahip olur.
Yeni
peyda olan ayıp sebebi ile veli için muhayyerlik hakkı olmaz. Keza akid
esnasında olan mecbub ve anin ayıbı sebebi ile de veli için muhayyerlik hakkı
olmaz. Fakat akid esnasında kocada delilik kusuru varsa, veli için muhayyerlik
hakkı vardır. Keza en sahih kavle göre, akid esnasında kocada cüzzam ve alaca
hastalığı olursa, veli için muhayyerlik hakkı vardır. Muhayyerlik hakkı acele
üzere kullanılır.
Nikah akdi
cinsel ilişkiden önce
feshedilirse mehir hakkı düşer.
Akid cinsel ilişkiden sonra feshedilirse bu durumda; nikah akde bitişik bir
ayıp veya cinsel ilişki ile akid arasında meydana gelen bir ayıp sebebi ile
feshedilirse ve cinsel ilişkide bulunan kişinin bu ayıplardan haberi yoksa en
sahih kavle göre mehri misil vacib olur.
Nikahın
feshine sebep olan ayıp cinsel ilişkiden sonra meydana gelirse, tesmiye olunan
mehir verilir.
Cinsel
ilişkiden sonra irtidat sebebi ile nikah feshedilirse, kadın için tesmiye
olunan mehir vardır, imam'm son kavline göre koca, kadın veya velisi tarafından
kandırılmış ise, akid feshedildikten sonra kendisini kandıran kimseden mehir
isteyemez.
Aninlik
sebebi ile nikahın feshedilmesi için durumun hakime arz edilmesi şarttır. Keza
en sahih kavle göre, nikah sair ayıplar sebebi ile de feshedilirse durumu
hakime arz etmek şarttır. Anin ayıbı kocanın itiraf etmesi ile veya itirafını
bildiren şahitler ile sabit olur. Keza en sahih kavle göre, erkeğin bu ayıbı
reddetme hususunda yemin etmekten çekindikten sonra kadının yemin etmesi ile
de sabit olur.
Erkekte
anin ayıbı bulunduğu kesinleşince, kadının müracaatı üzerine hakim,
iktidarsızlığın sabit olduğu tarihten başlamak üzere kocaya bir yıllık mühlet
verir. Bu mühletin dolmasından sonra kadın durumu hakime arz eder. Koca bu süre
zarfında karısı ile cinsel ilişkide bulunduğunu iddi ederse, kendisine yemin
ettirilir. Yeminden kaçınırsa, kocasının kendisi ile cinsel ilişkide bulunmadığına
dair kadına yemin ettirilir. Kadın yemin eder veya kocasının kendisi ile
cinsel ilişkide bulunmadığını ikrar ederse, kadın nikahını feshetme hakkına
sahip olur. Zayıf kavle göre ise, akdin feshedilmesi hakimin iznine veya
feshetmesine bağlıdır.
Erkeğe
tanınan bir yıllık süre içerisinde kadın kendisini kocasından men ederse veya
hastalanır veya hapsedilirse, bu günler bir yıllık süreden sayılmaz. Bir yıllık
sürenin sonunda kadın kocasının anin olduğuna razı olursa, akdi feshetme
talebinde bulunma hakkı düşer. Keza en sahih kavle göre, kadın biraz daha
mühlet talep ederse muhayyerlik hakkı düşer.
Nikah
akdi esnasında kadının müslüman olması şart koşulur veya taraflardan birinin
nesep sahibi veya hür olduğu ileri sürülürse veya bunların dışında başka
şartlar koşulur da taraflar söylenen nitelikleri taşımazlarsa, en zahir kavle
göre nikah akdi sahihtir. Tarafların nitelikleri belirtilen niteliklerden
üstün olursa, muhayyerlik hakkı doğmaz. Erkeğin taşıdığı nitelikler belirtilen
niteliklerden düşük ise, kadın için muhayyerlik hakkı vardır. Keza en sahih
kavle göre erkek de aynı hakka sahiptir.
Erkek
evleneceği kadının nıüslüman veya hür olduğunu zanneder de kadının kitap ehli
veya kendisi ile evlenmesi helal olan bir cariye olduğu ortaya çıkarsa, en
zahir kavle göre erkek için muhayyerlik hakkı olmaz.
Kadın,
dengi sandığı erkekle evlendirmesi için velisine izin verir de sonra o erkeğin
fasık veya nesebinin veya sanatının düşük olduğu ortaya çıkarsa, kadın için
nikahı feshetme hakkı olmaz. Ben diyorum ki; erkekte nikahın feshine sebep olan
bir ayıp bulunur veya erkeğin köle olduğu anlaşılırsa, kadm için muhayyerlik
hakkı vardır. Allah daha iyi bilir.
Tarafların
belirtilen şartları taşımamaları veya aldanma sebebi ile nikah akdi
feshedilirse, geri alınacak mehrin hükmü ve aldatan kimseye müracaat etmenin
hükmü, daha önce geçen ayıp sebebi ile olan feshin hükmü gibidir. Akdin
feshine tesir edecek aldanmanın akde bitişik olması lazımdır.
Koca,
cariyenin hür olduğu konusunda aldanır da akdin sahih olduğu kabul edilirse,
henüz durum açıklanmadan önce cariyenin çocukları hür sayılırlar. Aldanan koca
çocukların bedelini cariyenin efendisine vermelidir. Koca verdiği bedeli
kendisini kandıran kişiden alır. Cariyenin hür olduğunu söylüyorsa, yapılan
aldatmanın efendisi tarafından yapıldığı düşünülemez. Aldatma cariye veya
vekili tarafından yapılmış olur. Cariye erkeği aldatmış ise, canlı olarak
doğan çocukların bedeli cariyenin zimmetine geçer. Çocuk herhangi bir cinayet
olmaksızın ölü olarak dünyaya gelirse, bunun için bir diyet gerekmez.
Kölenin
veya bir kısmı köle olanın nikahı altında bulunan cariye azad edilirse, cariye
nikahını feshedip etmemekte muhayyerdir. En zahir kavle göre muhayyerlik hakkı
acele üzeredir. Cariye azad edildiğinden habersiz olduğunu söylerse, yemini ile
sözü kabul edilir. Ancak bu iddiasına, sözgelimi efendisinin uzak bir beldede
bulunması gibi kabul edilmesi mümkün olan bir gerekçe göstermesi lazımdır.
Keza en zahir kavle göre, azadlık sebebi ile kendisi için muhayyerlik hakkı
olduğunu bilmediğini söylerse, yemini ile sözü kabul edilir. Bu durumda cariye
nikahını feshederse ve fesih cinsel ilişkiden önce olursa, mehir isteme hakkı
olmaz. Hem akdin feshi hem de hürriyete kavuşması cinsel temastan sonra
olmuşsa, kendisi için mehri müsemma vardır. Hürriyete kavuşması cinsel
ilişkiden önce olmuşsa, mehri misili hak eder. Zayıf kavle göre ise mehri
müsemmayı hak eder.
Cariyenin
bir kısmı azad edilir veya kendisi ile kitabet akdi yapılır veya nikahı altında
cariye bulunan köle azad edilirse, kölenin muhayyerlik hakkı olmaz.
14. İ'faf (Çocuğun Babasını Evlendirmesi)
15. Köle ve Cariyenin Evlenmesi