A. NİKAHIN KEYFİYETİ – B. SIDAK (MEHİR)
C. KASM VE NÜŞUZ (GECELEME HAKKI VE KADININ KOCASINA
ASİ OLMASI)
D. HUL' (MAL KARŞILIĞINDA BOŞANMA) – E. TALAK
(BOŞANMA) – F. İLA
G. ZIHAR
– H. LİAN BAHSİ – I. İDDET – J. RADA' (SÜT
EMME) – K. NAFAKA
NİKAH’IN
KEYFİYETİ
3. Nikah Akdini Yapmaya Yetkili Olan Kişi
Kadın,
velisinden izin almış olsa bile kendi kendini evlendire-mez. Vekil sıfatı ile
başkasını da evlendiremez ve vekalet veya velayet yolu ile bir kimse için
nikahı kabul edemez. Bir kimse veli olmadan bir kadın ile evlenir ve tedahül
olursa, onun mehri misil vermesi gerekir. Fakat bu sebeple had cezası
gerekmez. Çünkü kadının kendi kendini evlendirmeye yetkili olup olmadığı
ihtilaflıdır.
Mücbir
veli, kendi velayeti altındaki kadını evlendirdiğini ikrar ederse sözü kabul
edilir, veli mücbir değilse sözü kabul edilmez. Baliğe ve akıllı kadın, velisi
tarafından evlendirildiğini ikrar ederse, İmamın son kavline göre iddiası kabul
edilir.
Küçük
veya büyük bakire kızın babası izin ve rızasını almadan onu evlendirebilir. Kız
büyük ise, babasının ondan nikah izni istemesi müstehabtır. Baba dul olan
kızının iznini almadan onu evlendiremez. Buluğ çağma ermedikçe, velinin küçük
yaştaki dul kızı evlendirmesi sahih değildir. Babası yok ise velayet konusunda
dedenin hükmü, babanın hükmü gibidir.
Kızın
bakireliği ister sahih bir nikah neticesinde zail olsun, ister zina gibi haram
bir nedenle giderilmiş olsun dul sayılır. Cinsi münasebet olmaksızın düşmek
gibi bir fiil nedeni ile bekaretini yitiren kız, en sahih kavle göre dul
sayılmaz.
Kardeş ve
amca gibi nesepten gelen yakın veli, küçük kızı (bakire veya dul olanı)
evlendiremez. Dul olan kadın, açıkça izin vermedikçe velisi onu evlendiremez.
En sahih kavle göre, bakire olan kızın nikah için izin verdiğini bildirmek
üzere susması yeterlidir. Cariyeyi azad eden kişnini ve devlet başkanının
evlendirme hususundaki hükmü, kardeşin hükmü gibidir.
Velayette
öncelik sırası babanındır. Sonra dede gelir. Daha sonra dedenin babası, öz
kardeş veya baba bir kardeş, ne kadar aşağıya doğru inse de kardeşin çocukları,
amca ve mirasta olduğu gibi diğer asabeler gelir. En zahir kavle göre öz
kardeş, baba bir kardeşten önce gelir. Kadının evlatlığı olan çocuk, onu
evlendiremez. Evlatlık olan çocuk, kadının amcasının oğlu veya amcasının
oğlunun oğlu veya onu azad eden veya hakim ise onu evlendirebilir.
Kadının
nesepten gelen velisi yoksa onu azad eden erkek, daha sonra mirasta olduğu
gibi erkeğe asabe olanlar evlendirir. Kadım evlendirme hakkına sahip olan veli,
o kadının azad ettiği cariyeyi de evlendirme hakkına sahiptir. Ancak azad eden
kadının hayatta olması şarttır. En sahih kavle göre azad eden kadının izni
nikah için geçerli değildir.
Cariyeyi
azad eden kadın Ölünce, velisi cariyeyi evlendirebilir. Cariyeyi, azad eden
veya onun asabeleri yoksa sultan evlendirir. Keza akrabaları veya onu azad
eden akdi engellerse, nikah akdini sultan yapar. Velinin nikahı engellemesi
şudur: Baliğe ve akıllı olan kadın, kendi dengi olan birini tayin ederek onunla
evlenmeyi talep eder de babası onu bir başkası ile evlendirmek isterse, en
sahih kavle göre baba bu hakka sahiptir. Zira baba evladının hakkını daha iyi
gözetir.
4. Nikahta Veli Olmaya Mani Olan Haller
5. Küfuv (Evlenmede Tarafların Denk Olması)
6. Kısıtlılık Altında Olanın Nikahı
7. Evlenilmesi Haram Olan Kadınlar
8. Köleliğin Nikaha Engel Olması
9. Din Ayrılığı Olan Kadınlarla Evlenmek
11. Kafir Müslüman Olduktan Sonra Nikahında Bulunan Kadınlar
12. İslam'a Giren Kadının Nafakası
13. Evlenmede Muhayyerliği Sabit Kılan Ayıplar
14. İ'faf (Çocuğun Babasını Evlendirmesi)
15. Köle ve Cariyenin Evlenmesi