A. NİKAHIN KEYFİYETİ – B. SIDAK (MEHİR)
C. KASM VE NÜŞUZ (GECELEME HAKKI VE KADININ KOCASINA
ASİ OLMASI)
D. HUL' (MAL KARŞILIĞINDA BOŞANMA) – E. TALAK (BOŞANMA) – F. İLA
G. ZIHAR
– H. LİAN BAHSİ – I. İDDET – J. RADA' (SÜT
EMME) – K. NAFAKA
TALAK
Boşamanın
geçerli olması için kocanın mükellef olması şarttır. Ancak sarhoş olan kişi
karısını boşarsa talâkı vaki olur. Niyet olmaksızın sarih lafız ve talâka
niyet etmekle birlikte kinayeli lafızla yapılan boşama vaki olur.
Talakın
sarih lafızları "Talak", keza "Firak" ve meşhur kavle göre
"Serah/serbest bırakma" kökenli lafızladır. "Talaktuki,
Entita-likun, Mutallakatun ya Taliku" gibi. En sahih kavle göre
"entitala-kun" ve "ettelaku" lafızları sarih lafızlar
değildir.
Mezhep
alimlerince kabul edilen rivayete göre, talâk lafzının Arapça dışında başka bir
lehçe ile söylenmesi sarih lafız olur. "Etlak-tuki/seni serbest
bıraktım" ve "Entimutlakatun" lafızları kinayeli lafızlardır. En
sahih kavle göre, talâk için kullanılan yaygın lafızlar da sarih lafızlardır.
Örneğin "helal" veya "Allah'ın helal kıldığı üzerime haram
olsun" lafızları gibi. Ben diyorum ki en sahih kavle göre, bu gibi
lafızlar kinayeli lafızlardır. Allah daha iyi bilir.
Talakın
kinayeli lafızları şunlardır: "Sen haliyesin/bo-sanmışsın, sen beriyesin,
sen bettesin, sen betlesin/benimle olan bağın kesilmiş, bainsin, iddetini
bekle, rahmini temizle, ailene katıl, ipin boynunun üzerindedir, senin üzerinde
yetkim yok, i'zebi/uzak-laş, uğrubi/uzaklaş, deini/beni kendi halime bırak,
vaddini/bana veda et" gibi lafızlardır.
İ'tak
(azad etmek) lafzının kinayesi de sarihi de talâk için kinayeli lafızdır.
Talakın sarih ve kinayeli lafızları ise i'tak akdi için kinayeli lafızlardır.
Talak lafzı zihar için kinayeli lafız olmaz. Zi-harın sarih lafzı da talâk için
kinayeli lafız olmaz.
Bir kimse
karısına: "Sen üzerime haramsın." veya "Seni kendime haram
kıldım." der ve bu lafızlarla talâk veya ziharı kastederse, kastettiği
şey gerçekleşir. Her ikisine de niyet ederek söylerse muhayyerlik hakkı vardır.
Hangisini seçerse o gerçekleşir. Zayıf kavle göre talâk gerçekleşir. Bir başka
kavle göre ise zihar gerçekleşir.
Bir kimse
karısının gözlerini kendine haram ederse, karısı kendisine haram sayılmış
olmaz. Ancak yemin kefareti vermesi gerekir. Keza en zahir kavle göre bir şeye
niyet etmemişse, kendisine haram olmaz. Fakat kefaret vermesi lazımdır. İkinci
bir kavle göre ise, söylenen söz bir mana ifade etmemektedir.
Bir kimse
cariyesine: "Sen üzerime haramsın." derse ve bununla azad olmayı
kabul ederse, cariye azad olur veya cariyesi için "Gözlerin bana haram
olsun." der veya bununla azad etmeyi kast etmezse, bunun hükmü karısı için
sarf ettiği sözün hükmü gibidir (yemin kefareti vermesi gerekir). Bir kimse
"Bu elbise veya bu yemek veya bu köle üzerime haram olsun." derse, bu
bir mana ifade etmemektedir.
Kinayeli
lafızlarda niyetin lafzın tümüne bitişik söylenmesi şarttır. Zayıf kavle göre
ise, niyetin lafzın başında söylenmesi yeterlidir.
Konuşabilen
kişinin talâkı işaretle söylemesi talâkı ifade etmez. Zayıf kavle göre ise
işareti kinaye sayılır. Akid ve talâkta dilsiz olanın işareti geçerlidir.
Dilsiz olanın işaretinin talâk olduğu herkes tarafından biliniyorsa, sarih
talâk sayılır. Sadece fetânet sahibi olanlar işaretinin talâk olduğunu anhyorlarsa,
kinayeli talâk sayılır.
Konuşabilen
kişi talâkı yazı ile bildirir ve bununla boşamayı kast etmezse, boş söz
sayılır. Talakı kastederse en zahir kavle göre boşama vaki olur.
Bir kimse
karısına mektup göndererek: "Mektubum sana ulaştığı vakit sen boşsun."
diye yazarsa mektup ona ulaştığı zaman boşanmış olur.
Bir kimse
karısına mektup gönderir de: "Mektubumu okuduğun zaman boşsun." diye
yazarsa kadın okuyabiliyorsa, okuduğu zaman boş olur. Başkası ona okursa, en
sahih kavle göre boş olmaz. Kadın okur yazar değil de başkası ona okursa boş
olur.
1. Tefviz (Boşama Yetkisinin Kadına Verilmesi)
2. Boşama Kastı ile Söylenen Sözler
4. Talak Sayısı Niyete Bağlıdır
8. Talakı Zaman Şartına Bağlamak
9. Talakı Hamle veya Hayza Bağlamak
10. Parmak işareti İle Boşamak
11. Talakı Başka Şeylere Bağlamak