A. NİKAHIN KEYFİYETİ – B. SIDAK (MEHİR)
C. KASM VE NÜŞUZ (GECELEME HAKKI VE KADININ KOCASINA
ASİ OLMASI)
D. HUL' (MAL KARŞILIĞINDA BOŞANMA) – E. TALAK (BOŞANMA) – F. İLA
G. ZIHAR
– H. LİAN BAHSİ – I. İDDET – J. RADA' (SÜT
EMME) – K. NAFAKA
TALAK
1. Tefviz (Boşama Yetkisinin Kadına Verilmesi)
2. Boşama Kastı ile Söylenen Sözler
4. Talak Sayısı Niyete Bağlıdır
8. Talakı Zaman Şartına Bağlamak
Bir kimse
karısına: "Sen şu ayda, ayın evvelinde, veya ayın ilk bölümünde
boşsun." derse, talâkı o ayın ilk bölümünde vaki olur veya "Şu ayın
gündüzünde veya ilk gününde boşsun." derse, o ayın ilk gününün fecrinde
talâkı vaki olur. Şayet: "Şu ayın sonunda boşsun." derse, o ayın son
bölümünde talâk vaki olur. Bir kavle göre, son yarının ilk bölümünde boşanmış
olur. Geceleyin karısına: "Bir gün geçtiğinde sen boşsun." derse,
ertesi gün güneş batınca karısı boş olur. Ama gündüzleyin karısına: "Bir
gün geçtiğinde boşsun." derse, ertesi gün aynı vakitte talâkı vaki olur.
Fakat gündüzleyin: "Bugün boşsun." derse, o günün güneşin batmasıyla
talâkı vaki olur. Gece söylemişse, bunun bir anlamı yoktur. Ay ve sene yukarıda
zikredilen hükümlere kıyas edilir.
Bir
kimse, talâkı geçmiş zamana izafe ederek karısına "Sen dün boştun."
der ve bu sözle şu anda boşamasına niyet ederse, talâkı derhal vaki olur. Zayıf
kavle göre ise, bu anlamsız bir sözdür. Veya dün boşadığmı kasteder de kadın o
anda iddet döneminde ise, erkek yemini ile birlikte doğrulanır. Koca, "Bu
nikahın dışında başka nikahımda bulunanı boşadım." derse, bu durumda
bakılır: Şayet daha önce nikah sahibi olduğu ve talâkı bulunduğu biliniyorsa,
yeminiyle tasdik edilir. Nikah sahibi olduğu bilinmiyorsa doğrulanmaz.
Şarta
bağlı boşamaya delalet eden edatlar ise şunlardır: "Men/kim",
kocanın: "Hanımlarımdan kim eve girerse boştur." demesi gibi.
"İn/eğer", "İza/zaman", "Meta/ne zaman",
"Meta ma/ne zaman", "Külle ma/her ne zaman" ve
"Eyyu/hangi". Kocanın karısına: "Hangi vakitte eve girersen
boşsun." demesi gibi.
Talak,
"Eve girersen boşsun." gibi müspet bir şeye bağlanırsa, şart edatı
talâkın hemen vaki olacağını gerektirmez. Ancak huT akdinde aciliyeti
gerektirir. Şartı kadının meşietine (dilemesine) bağlamak da böyledir. Eğer
dilersen boşsun gibi. Şart edatları, şart cümlesinin başında kullanılırlar.
Tekrar edilmeleri gerekmez. Ancak "Külle ma/her ne zaman" edatı umum
için olduğundan talâk onunla bir şarta bağlanırsa, zaruri olarak tekrar edilmesi
gerekir. Meselâ; bir kimse karısına "Seni boşadığım vakit boşsun."
der, sonra onu bo-şar veya talâkı herhangi bir sıfata bağlar da sıfat mevcut
ise iki talâk vaki olur. Bir talâk talik sebebiyle diğeri ise boşama sebebi ile
vaki olur.
Bir kimse
karısına: "Her ne zaman seni boşarsam boşsun." derse, cinsel ilişkide
bulunduğu karısını boşadığı vakit üç talâkı vaki olur. Bir talâk tenciz, iki
talâk da küllemaya talik sebebi ile vaki olur. Karısı ile cinsel ilişkide
bulunmamış ise bir talâkı vaki olur.
Bir kaç kölesi
olup nikahı altında dört hanımı olan kimse: "Bu hanımlarımdan bir tanesini
boşarsam bir kölem, ikisini boşasam iki kölem, üçünü boşarsam üç kölem, dördünü
boşarsam dört kölem hür olsun." derse, dört kölesi hür olur. Her dört
hanımını beraber veya sırayla boşarsa, on kölesi hür olur. (Bir köle ilk
talâkla, ikinci talâkla iki köle üçüncü talâkla üç köle ve dördüncü talâkla
dört köle olmak üzere toplam on köle azad olur.)
On beş
kölenin hürriyetini "küllema" lafzına talik ederek, "Her ne
zaman dört karımı boşarsam on beş kölem hür olsun." der ve boşamayı vaki
ederse, on beş kölesi hür olur. Mezhep alimlerince kabul edilen rivayete göre,
bir kimse talâkı "İn" şart edatı ile olumsuz bir fiile bağlarsa,
meselâ karsına: "Eğer eve girmezsen boşsun." der ve eve girmekten
ümit kesilirse, talâk vaki olur. "İn" edatı dışında bir edatla fiile
talik eder ve bu fiili işlemeyi mümkün kılan bir zaman geçmesine rağmen
işlemezse talâk vaki olur.
Koca
"İn" şart edatım "Elifin fethası ile "en" şeklinde
telaffuz ederek 'Eğer eve girersen veya girmezsen boşsun." derse, talâkı
hemen vaki olur. Ben diyorum ki en sahih kavle göre, bu durum Nahiv ilmini
bilmeyenler için talâk sayılır. Allah daha iyi bilir.
9. Talakı Hamle veya Hayza Bağlamak
10. Parmak işareti İle Boşamak
11. Talakı Başka Şeylere Bağlamak