A. NİKAHIN KEYFİYETİ – B. SIDAK (MEHİR)
C. KASM VE NÜŞUZ (GECELEME HAKKI VE KADININ KOCASINA
ASİ OLMASI)
D. HUL' (MAL KARŞILIĞINDA BOŞANMA) – E. TALAK (BOŞANMA) – F. İLA
G. ZIHAR
– H. LİAN BAHSİ – I. İDDET – J. RADA' (SÜT
EMME) – K. NAFAKA
TALAK
1. Tefviz (Boşama Yetkisinin Kadına Verilmesi)
2. Boşama Kastı ile Söylenen Sözler
4. Talak Sayısı Niyete Bağlıdır
Bir kimse
karısına: "Seni boşadım." veya "Sen boşsun." derse, niyet
ettiği sayı kadar talâkı vaki olur. Keza kinayeli lafızla da kastedilen sayı
kadar talâk vaki olur.
Koca
karısına bir defa:"Sen boşsun." der ve bununla bir talâka niyet
ederse bir talâkı vaki olur. Ben diyorum ki koca karısına: "Sen bir
tanesin." der ve bununla bir talâka niyet ederse, niyet ettiği sayıda
talâk vaki olur. Zayıf kavle göre ise bir talâk vaki olur. Allah daha iyi
bilir.
Bir kimse
karışma:"Sen üç talâkla boşsun." demeyi kasteder de henüz boşama
lafzını tamamlamadan ölürse, talâk vaki olmaz. Fakat "üç" lafzını
söylemeden talâk lafzını söyledikten sonra ölürse, üç talâk vaki olur. Zayıf
kavle göre ise bir talâk vaki olur. Başka bir zayıf kavle göre ise her hangi bir
şey gerekmez.
Bir kimse
karısına üç defa: "Sen boşsun.", "Sen boşsun.", "Sen
boşsun." der ve bu lafızların arasına bir fasıla girerse üç talâk lazım
gelir. Lafızların arasına bir fasıla girmez ve tekit maksadı ile söylerse, bir
talâk vaki olur. Kastı her defasında lafzı yeni baştan söylemek ise, üç talâk
vaki olur. Keza herhangi bir şeyi kastetmeden lafzı üç defa tekrarlarsa, en
zahir kavle göre üç talâk vaki olur. Şayet ikinci defa ile tekidi, üçüncü defa
ile yeni baştan söylemeyi kasteder veya bunun aksi olursa, iki talâk vaki olur.
Üçüncü defa ile birinci defayı tekit etmeyi kastederse, en sahih kavle göre üç
talâk vaki olur.
Bir kimse
karısına: "Sen boşsun." ve "Sen boşsun." ve "Sen
boşsun." der de ikincisi ile üçüncüyü tekit etmeyi kastederse, bu caiz
olup iki talâkı vaki olur. Birinci defa ile ikinciyi tekit etmeyi kastederse,
bu caiz değildir. Yukarıda belirtilen tüm hususlar, kocanın kendisi ile gerdeğe
girdiği karısı için geçerlidir. Kendisi ile gerdeğe girmediği karısı için
söylerse, her halükarda (talâkı ister iki defa, ister üç defa söylesin) bir
talâk vaki olur.
Koca
cinsel ilişkide bulunmadığı karısına :"Eve girersen boşsun ve sen
boşsun." atıf harfi olan "vav" ile iki defa söyler de kadın eve
girerse, en sahih kavle göre iki talâk vaki olur.
Kişi
cinsel ilişkide bulunduğu karsına: "Sen bir talâkla birlikte bir talâkla
veya onunla birlikte bir talâkla boşsun." derse, iki talâk vaki olur. En
sahih kavle göre cinsi ilişkide bulunmadığı karısının hükmü de böyledir.
Bir kimse
kendisi ile gerdeğe girdiği karısına: "Bir talâktan evvel bir talâkla
veya bir talâktan sonra bir talâkla boşsun." derse, iki talâkı vaki olur.
Gerdeğe girmemişse bir talâkı vaki olur. Şayet "Bir talâktan sonra bir
talâkla veya bir talâktan evvel bir talâkla boşsun." derse, keza en sahih
kavle göre iki talâk vaki olur.
Koca
karısına "talkaten fi talkatin/Bir talâkla birlikte bir talâkla boş
ol." der ve "fi" harfi ile "beraberlik" manasına niyet
ederse, iki talâk vaki olur. Zarf veya hesab (rakam terimini) kastederse veya
bir manayı kastetmeksizin söylerse, bir talâk vaki olur. Şayet: "nisfe
talkatin fi nisfı talkatin" (bir talâkın yarısı ile birlikte bir talâkın
yarısı ile boş ol) derse, burada "fi" harfini hangi manaya alırsa
alsın bir talâkı vaki olur. Şayet "talkaten fi talkateyni/bir talâkla
birlikte iki talâkla" der "fi" harfini beraberlik manasına
alırsa üç talâk, zarf manasına alırsa bir talâk vaki olur. Matematiksel terim
manasına alırsa ve hesap ilmini biliyorsa, iki talâk lazım gelir. Hesap ilmini
bilmez de terim manasına alırsa, bir talâk vaki olur. Zayıf kavle göre ise iki
talâk vaki olur. Herhangi bir şeyi kastetmeksizin söylerse bir talâk vaki
olur. Bir kavle göre ise hesap ilmini bilir de -bir manayı kastetmeksizin-
söylerse iki talâk vaki olur.
Bir kimse
talâk sayısını kesirlere ayırırsa, meselâ karısına: "Sen bir talâkın bir
parçası ile boşsun." derse, icmaa göre bir talâkı vaki olur. Fakat:
"Sen bir talâkın iki yarısı ile boşsun." derse, bir talâk vaki olur.
Ancak bununla her bir talâkın yarısını kastederse, iki talâk vaki olur. En
sahih kavle göre ise "iki talâkın yarısı" sözü ile bir talâk lazım
gelir. Şayet: "Sen talâkın üçte biri ile boşsun." derse bir talâk,
"Bir talâkın yarısı ile veya bir talâkın üçte biri ile boşsun" derse,
iki talâk vaki olur. Eğer: "Bir talâkın yarısı ve talâkın üçte biri ile
boşsun." derse, bir talâk lazım gelir.
Dört
karısı olan kimse karılarına: "Üzerinize veya aranıza bir, iki, üç veya
dört talâkı ika ettim." derse, her birine bir talâk lazım gelir. Eğer her
bir talâkı üzerlerine tevzi etmeyi kasteder ve iki talâkla boşarsa, her birinin
iki talâkı, üç veya dört talâkla boşarsa, her birinin üç talâkı vaki olur.
Şayet, "Aralarından bazılarım boşamayı kast ettim" derse, en sahih
kavle göre bu sözü zahir olarak geçerli değildir. Bir karısını boşar da bir
diğerine de: "Seni ona ortak ettim." veya "Sen de onun
gibisin." der ve bununla boşamayı kastederse, ikincisi de boşanır.
Boşamayı kastetmezse talâk vaki olmaz. Keza bir başkası karısına böyle söylerse
hüküm aynıdır.
8. Talakı Zaman Şartına Bağlamak
9. Talakı Hamle veya Hayza Bağlamak
10. Parmak işareti İle Boşamak
11. Talakı Başka Şeylere Bağlamak