A. NİKAHIN KEYFİYETİ – B. SIDAK (MEHİR)
C. KASM VE NÜŞUZ (GECELEME HAKKI VE KADININ KOCASINA
ASİ OLMASI)
D. HUL' (MAL KARŞILIĞINDA BOŞANMA) – E. TALAK (BOŞANMA) – F. İLA
G. ZIHAR
– H. LİAN BAHSİ – I. İDDET – J. RADA' (SÜT
EMME) – K. NAFAKA
TALAK
1. Tefviz (Boşama Yetkisinin Kadına Verilmesi)
2. Boşama Kastı ile Söylenen Sözler
4. Talak Sayısı Niyete Bağlıdır
Talakta
istisna yapmak sahihtir. Ancak istisna ile müstesnanın lafızlarının örfe göre
bitişik olmaları şarttır. Bir soluk alıncaya kadar veya bir hatırlama kadar
durmak zarar vermez. Ben diyorum ki en sahih kavle göre, kişinin henüz
yeminini bitirmeden önce istisnaya niyet etmesi şarttır. Allah daha iyi bilir.
Diğer bir
şartı ise; istisna lafzının müstesna lafzının tümünü kapsamaması şarttır.
Meselâ bir kimse karısına "Sen üç talâkla boşsun ancak iki ve bir talâk
müstesna." derse bir talâk vaki olur. Zayıf kavle göre ise bu lafızla üç
talâk vaki olur veya "İki talâkla ve bir talâkla boşsun ancak bir talâk
müstesna." derse üç talâk vaki olur. Başka bir zayıf kavle göre ise iki
talâk vaki olur.
İstisna
menfi bir sözden yapılırsa müspet kabul edilir. Müspet bir sözden yapılırsa
menfi kabul edilir. Meselâ bir kimse karısına "Sen üç talâkla boşsun ancak
iki talâk müstesna, ancak bir talâk müstesna" derse, birincisinde bir,
ikincisinde ise iki talâk vaki olur veya "Seni üç talâkla boşadım ancak üç
talâk müstesna, ancak iki talâk müstesna." derse, iki talâk vaki olur.
Zayıf kavle göre üç talâk vaki olur. Bir başka zayıf kavle göre ise bir talâk
vaki olur veya "Seni beş talâkla boşadım ancak üç talâk müstesna."
derse, iki talâk vaki olur. Zayıf kavle göre bir talâk vaki olur. "Seni
üç talâkla boşadım ancak bir talâkın yarısı müstesna." derse, en sahih
kavle göre üç talâk vaki olur.
Talakı
Allah'ın meşietine bağlamak ise bir kimsenin karısına: "İnşallah (Allah
dilerse) sen boşsun." veya "Allah dilemezse sen boşsun."
demesidir. Bu sözler ile talâk kastedilirse talâk vaki olmaz. Keza akidleri
meşiet şartına bağlamak caiz değildir. Köle azad etmek, yemin etmek, nezir ve
diğer tüm tasarrufâtı meşiet şartına bağlamak da caiz değildir.
Bir kimse
karısına seslenerek: "Ey talika (ey boşanmış kadın) inşallah." derse,
en sahih kavle göre talâkı vaki olur veya "Sen boşsun ancak Yüce Allah
dilerse." derse, en sahih kavle göre talâkı vaki olmaz.
8. Talakı Zaman Şartına Bağlamak
9. Talakı Hamle veya Hayza Bağlamak
10. Parmak işareti İle Boşamak
11. Talakı Başka Şeylere Bağlamak