A. NİKAHIN KEYFİYETİ – B. SIDAK (MEHİR)
C. KASM VE NÜŞUZ (GECELEME HAKKI VE KADININ KOCASINA
ASİ OLMASI)
D. HUL' (MAL KARŞILIĞINDA BOŞANMA) – E. TALAK (BOŞANMA) – F. İLA
G. ZIHAR
– H. LİAN BAHSİ – I. İDDET – J. RADA' (SÜT
EMME) – K. NAFAKA
TALAK
1. Tefviz (Boşama Yetkisinin Kadına Verilmesi)
2. Boşama Kastı ile Söylenen Sözler
Bir kimse
uykudayken: "Karımı boşadım." derse, bu söz geçerli değildir. Zira
talâkın vaki olması için kişinin mükellef olması şarttır. Buna göre, kişi
boşamayı kast etmeksizin dili sürçerek talâkı telaffuz ederse, karısını
boşamış olmaz. Dili sürçerek talâkı telaffuz eden kişi bu meselede doğrulanmaz.
Ancak bir karine olursa doğrulanır.
Karısının
ismi "Taliken" olan kimse, ona seslenmeyi kast ederek: "Ey
Talika" derse, karısını boşamış olmaz. Keza herhangi bir şeyi
kastetmeksizin karısına: "Talik" diye seslenirse, en sahih kavle göre
talâk vaki olmaz.
Bir
kimse, "Tarika" veya "Taliba" adlı karışma seslenirken:
"Tarika" diyeceğine, "Ya Talika/ey boşanmış kadın" der de,
"Bununla karıma seslenmeyi kastettim ama, harfi yanlış telaffuz
ettim." derse, kendisi doğrulanır.
Koca
karısına şaka ile veya eğlenmek kastı ile seslenerek: "Seni
boşadım." der veya karısı karanlıkta olduğu için onu yabancı bir kadın
sanarak: "Seni boşadım." der veya kadının velisi veya vekili nikahı
kıyar ve koca nikahının kıyıldığını bilmeden karısın : "Seni
boşadım." diye seslenirse talâk vaki olur.
Arapça
bilmeyen bir kimse anlamını bilmeden talâk lafzını Arapça telaffuz eder de
manasını bilmezse, talâk vaki olmaz. Zayıf kavle göre ise manasını kastederek
telaffuz ederse, talâk vaki olur.
Zorlanan
kimsenin talâkı ise vaki olmaz. Ancak zorlanmakla birlikte kendi isteğiyle
karısını boşadığı bir karine İle bilinirse talâkı vaki olur. Kişinin karısını
boşadığı karine ile bilinmesine misal şudur: Bir kimse, karısını üç talâkla
boşaması için tehdit edilir de kendisi bir talâkla boşarsa veya talâkı sarih
lafızla söylemesi veya bir şeye bağlaması tehdit edilir de kendisi kinayeli
bir lafızla boşar veya bunları uygular veya kendisine: "Karımı
boşadım." de diye tehdit edilir de karısını boşar veya bu sözlerin aksini
söylerse, karısını karine ile boşadığı anlaşılır.
İkrahla
talâkın vaki olması için şu şartların bulunması gerekir:
1-
Zorlayan kişi, velayet veya tağallüb ile tehdit ettiği şeyi yapmaya muktedir
olmalıdır.
2- Zorlanan
kişi kaçmaktan veya başka bir şekilde tehdidi def etmekten aciz olmalıdır.
3-
Zorlanan kişi emredileni yapmadığı takdirde zorlayan kişinin tehdidini
gerçekleştireceğini zannetmelidir.
İkrah
(zorlama) şiddetle dövmek, hapsetmek ve malı telef etmek gibi korkutmalarla da
meydana gelir. Bir kavle göre ise, ikrahın geçerli olması için kişinin ölümle
tehdit edilmesi şarttır. Bir başka kavle göre ise, tehdidin geçerli olması için
kişinin ölümle veya herhangi bir yerini kesmekle veya helak olmaya sebep olacak
bir darbeyle tehdit edilmesi şarttır.
Zorlanan
kişinin tevriye yapması, yani kendi karısını kast etmeyerek bir başkasını
kastetmesi şart değildir. Zayıf kavle göre ise bir mazeret olmaksızın tevriyeyi
terk ederse talâkı vaki olur.
Mezhep
alimlerince kabul edilen rivayete göre, insanı günahkar eden şarap veya ilâç
gibi bir nesneyi kullanıp aklını kaybeden kimse, karısını boşarsa talâkı vaki
olur. Lehinde veya aleyhinde olan sözlü ve fiili tasarrufları da geçerli
sayılır. Bir kavle göre ise tasarrufları geçerli sayılmaz. Bir başka kavle
göre ise aleyhinde olan tasarrufları geçerli olur.
Bir kimse
talâkı karısının bir parçasına izafe ederek: "Dörtte birin, bir kısmın,
bir cüzün, ciğerin, kılların veya tırnakların boştur." derse, karısından
boşanmış olur. Keza mezhep alimlerince kabul edilen rivayete göre: "Kanın
boştur." derse talâk vaki olur. Ancak ona bitişik olmayan tükürüğü ve
teri gibi fazlalıklara izafe ederse talâkı vaki olmaz. Keza en sahih kavle
göre menisi ve sütü de kapsam dışı bırakılmıştır.
Koca, sağ
eli kesik olan karısına "Sağ elin boştur." derse, mezhep alimlerince
kabul edilen rivayete göre talâkı vaki olmaz.
Bir kimse
talâkı kendine izafe eder ve karısını boşamaya niyet ederek: "Ben senden
boşum." derse, karısı boşanır. Talaka niyet etmezse karısı boşanmaz. Keza
en sahih kavle göre talâkı karısına izafe etmezse vaki olmaz. Koca, karısına
"Ben senden boşum." der ve talâka niyet ederse karısı boşanır.
Kocanın boşamayı karısına izafe etmeye niyet etmesinde iki vecih vardır: Bir
veçhe göre, talâka niyet etmesi şarttır. Diğer veçhe göre ise şart değildir.
Koca
karısına: "Rahmimi senden istibra ettim." derse, bu manasız bir
sözdür. Zayıf kavle göre ise bu lafızla talâka niyet ederse karısı boşanır.
4. Talak Sayısı Niyete Bağlıdır
8. Talakı Zaman Şartına Bağlamak
9. Talakı Hamle veya Hayza Bağlamak
10. Parmak işareti İle Boşamak
11. Talakı Başka Şeylere Bağlamak