A. NİKAHIN KEYFİYETİ – B. SIDAK (MEHİR)
C. KASM VE NÜŞUZ (GECELEME HAKKI VE KADININ KOCASINA
ASİ OLMASI)
D. HUL' (MAL KARŞILIĞINDA BOŞANMA) – E. TALAK
(BOŞANMA) – F. İLA
G. ZIHAR
– H. LİAN BAHSİ – I. İDDET – J. RADA' (SÜT
EMME) – K. NAFAKA
NİKAH’IN
KEYFİYETİ
3. Nikah Akdini Yapmaya Yetkili Olan Kişi
4. Nikahta Veli Olmaya Mani Olan Haller
5. Küfuv (Evlenmede Tarafların Denk Olması)
6. Kısıtlılık Altında Olanın Nikahı
7. Evlenilmesi Haram Olan Kadınlar
Akrabalık,
hısımlık veya süt emme gibi bir sebeple kendileriyle evlenmenin haram olduğu
kadınlar şunlardır:
Anneler:
Kişiyi doğuran veya kişiyi doğuranı doğuran kadına anne denir. Kişinin anneleri
kendisine haramdır.
Kızlar:
Kişinin sulbünden doğan veya sulbünden doğanın doğurduğu kızlar kişinin kızı
sayılır. Ben diyorum ki; zina eden erkeğin, zinasından doğan kızla evlenmesi
helaldir. Fakat kadının zinadan doğan erkek çocuğu ile evlenmesi haramdır.
Allah daha iyi bilir.
Kız
kardeşler, erkek ve kız kardeşlerin kızları, her ne kadar aşağıya doğru inse de
hala ve teyzeler: Babanın kız kardeşi olan kadın haladır. Annenin kız kardeşi
olan kadın ise teyzedir.
Yukarıda
belirtilen nesep dolayısıyla haram olan yedi kısım kadın, süt emişme nedeni ile
de haram olurlar. Kişiyi emziren veya onu doğuranı emziren kadın veya babasını
emziren veya süt emzireni doğuran kadın veya süt sahibinin (süt emziren
kadının kocasının) süt annesi, kişinin süt annesi sayılmaktadır. Geriye
kalanlar süt emişme yolu ile haram olan kadınlara kıyas edilir.
Kişinin
kardeşine veya torununa süt emziren kadın o kişiye haram sayılmaz. Süt emziren
kadının annesi ve kızı, süt emzirdiği çocuğun babasına mahrem değildir. Kişinin
nesep veya süt emme ciheti ile olan kardeşinin başka erkekten olan kız kardeşi
ile evlenmesi caizdir. Kişinin üvey annesinin başka kocasından olan kızı ile
evlenmesi gibi. Bunun akside böyledir.
Hısımlık
sebebi ile haram olan kadınlar ise şunlardır: Nesep veya emme yolu ile olan
oğlun karısı veya babanın karısı (üvey anne) kişiye haramdır. Zevcenin nesep
veya süt emme yolu ile olan annesi kocasına haramdır. Keza kişiye, sahih veya
fâsid bir nikahla cinsel ilişkide bulunduğu kadının kızı haramdır.
Temlik
ettiği kadın ile cinsel ilişkide bulunan kişiye, o kadının annesi ve kızı
haramdır. Kadının kendisi de o erkeğin babasına ve erkek çocuklarına haramdır.
Keza kişinin şüphe sonucu cinsel ilişkide bulunduğu kadın, o kişinin babasına
ve erkek çocuklarına haram olur. Zayıf kavle göre bir kadın, kocası olduğunu
zannederek şüphe sonucu bir erkek ile cinsel ilişkide bulunursa hükmü aynıdır.
Bir kimse
bir kadınla zina yaparsa, bu kadın onun babasına ve çocuklarına haram olmaz. En
zahir kavle göre şehvet ile dokunmanın hükmü, cinsel ilişkinin hükmü gibi
değildir. Mahremiyet bununla sabit olmaz.
Bir
kimsenin mahremi büyük bir köyün kadınları araşma karışırsa, o köyün kadınları
ile evlenebilir. Fakat bir yerde mahsur kalmış kadınların arasına karışırsa,
kişi bu kadınların hiç biri ile ev-lenemez.
Nikahı
ebedi haram kılan bir durum meydana gelirse, nikahı tamamen ortadan kaldırır.
Kişinin şüphe sonucu babasının eşi ile cinsel ilişkide bulunması gibi. Böyle
bir durum ile kadının nikahı feshe uğrar.
Nesep
veya emme yolu ile akraba olan bir kadını kız kardeşi, halası veya teyzesi ile
bir nikah altında bulundurmak haramdır. Bir kimse, bu kadınları bir nikah
altında bulundurursa, akid geçersizdir. Şayet bunları sırayla bir akid altına
alırsa sadece ikinci akid batıl olur.
Bir nikah
altında bulundurulmaları haram olan kadınları mülk edinerek cinsel ilişkide
bulunmak haramdır. Ancak onları temlik etmek haram değildir. Kişi, temlik
ettiği bu kadınlardan biri ile cinsel ilişkide bulunursa, bu kadın hayız ve
ihramla değil satış, nikah veya kitabet akdi yolu ile kendisine haram
olmadıkça diğer kadınlar kendisine helal olmaz. Keza en sahih kavle göre rehine
bırakmak suretiyle mahremiyet oluşmaz.
Bir
kimse, bir nikah altında bulundurulmaları haram olan kadınlardan birini temlik
eder, sonra temlik ettiği kadının kız kardeşini nikahı altına alır veya bunun
tersini yaparsa nikahladığı kadın kendisi için helal olur, diğeri ise haram
sayılır.
Köle olan
kimse ancak iki kadını bir arada bulundurabilir. Hür olan erkeğin dört kadını
bir arada bulundurması caizdir. Şu halde bir kimse beş kadını bir arada
bulundurursa hepsinin nikahı batıl olur. Şayet bu kadınları sırayla nikah
ederse beşinci kadının nikahı geçersiz olur. Boşadığı karısının kız kardeşi ile
evlenebildiği gibi beşinci kadın henüz bain talâkın iddetinde iken onunla da
evlenebilir. Fakat beşinci kadın ric'i talâkın iddetinde ise onunla evlenemez.
Hür
kimsenin üç talâkla ve kölenin iki talâkla boşadığı karısı ile tekrar evlenmesi
ancak .şu şartlarla caiz olur:
1- ikinci bir koca kadını nikahlayıp, penisinin
başı veya başı kadar miktarını kadının vaginasma geçirmelidir. Bu durumda
penisin sertleşmiş vaziyette olması şarttır.
2- Nikah
akdi sahih olmalıdır.
3- ikinci
koca cinsel temasta bulunmaya muktedir olmalıdır. Mezhepçe kabul edilen
rivayete göre ikinci koca çocuk olmamalıdır.
İkinci
kocanın cinsel temasta bulunduktan sonra onu boşaması veya evlendikten sonra
kadını bain talâkla boşaması veya aralarında nikah akdi olmaması şartı ile
evlenirse akid geçersizdir. Boşamak şartı ile akid yapılırsa, bu konuda bir
görüş vardır. Yani nikah akdi batıl değil, ileri sürülen şart fasittir.
8. Köleliğin Nikaha Engel Olması
9. Din Ayrılığı Olan Kadınlarla Evlenmek
11. Kafir Müslüman Olduktan Sonra Nikahında Bulunan Kadınlar
12. İslam'a Giren Kadının Nafakası
13. Evlenmede Muhayyerliği Sabit Kılan Ayıplar
14. İ'faf (Çocuğun Babasını Evlendirmesi)
15. Köle ve Cariyenin Evlenmesi