A. NİKAHIN KEYFİYETİ – B. SIDAK (MEHİR)
C. KASM VE NÜŞUZ (GECELEME HAKKI VE KADININ KOCASINA
ASİ OLMASI)
D. HUL' (MAL KARŞILIĞINDA BOŞANMA) – E. TALAK
(BOŞANMA) – F. İLA
G. ZIHAR
– H. LİAN BAHSİ – I. İDDET – J. RADA' (SÜT
EMME) – K. NAFAKA
NİKAH’IN
KEYFİYETİ
3. Nikah Akdini Yapmaya Yetkili Olan Kişi
4. Nikahta Veli Olmaya Mani Olan Haller
5. Küfuv (Evlenmede Tarafların Denk Olması)
6. Kısıtlılık Altında Olanın Nikahı
Deli
küçük çocuk keza deli büyük çocuk evlendirilemez. Ancak deli büyük çocuğun
evlenme ihtiyacı varsa sadece bir kadınla evlendiril ebilir.
Veli,
küçük ve akıllı olan çocuğu birden fazla kadınla evlendi-rebildiği gibi açık
bir maslahat olması halinde baba veya dede deli kız çocuğunu evlendirebüir.
Burada kızın evlenmeye ihtiyaç duyması şart değildir. Ayrıca kızın küçük veya
büyük, dul veya bakire olması durumunda hüküm aynıdır. Babası veya dedesi
olmayan kız, küçük yaşta evlendirilemez. Buluğ çağma erince; en sahih kavle
göre evlenmeye ihtiyaç duyarsa sultan onu evlendirir. En sahih kavle göre,
küçük çocuk maslahat nedeni ile evlendirilemez.
Sefîhlikle
kısıtlılık altında bulunan kimse, kendi nikah akdini yapamaz. Belki velisinin
izni ile nikah akdini yapar veya velisi onun adına nikah akdini kabul eder.
Şayet evlenmesi için velisi ona izin verir ve belli bir kadın tayin ederse,
başka bir kadınla evlenemez. Velisinin tayin ettiği kadınla mehri misil veya
mehri misilden daha az bir mehirle evlenebilir. Eğer fazla raehir öderse,
meşhur kavle göre, tesmiye edilen mehri misil ile akdi sahihtir. Şayet velisi
kendisine bin lira mehir ödeyerek evlen der ve bir kadın belli etmezse, bin
liradan az bir mehirle ve mehri misil ile nikah akdi yapabilir.
Veli
herhangi bir şeyi belirtmeksizin izin verirse en sahih kavle göre, yapacağı
nikah akdi sahih olur ve mehri misil ile uygun bir kadınla evlenir. Veli nikah
akdini onun adına kabul ederse, onun kendisinden izin alması en sahih kavle
göre şarttır. Bu durumda akdi mehri misille veya ondan daha az bir mehirle
kabul eder. Fazla bir mehirle akdi kabul ederse, akid mehri misile göre sahih
olur. Bir kavle göre ise akid geçersizdir.
Sefih
olan izin almaksızın evlenirse, nikah akdi geçersizdir. Gerdeğe girmişse,
kendisine herhangi bir şey lazım gelmez. Zayıf kavle göre ise mehri misil
vermesi gerekir. Bir başka zayıf kavle göre ise az bir mal vermesi lazımdır.
Fels
(para) sebebi ile kısıtlılık altında bulunan kimsenin evlenmesi sahihtir.
Nikahın masrafları eli altında bulunan paradan değil de kazancından ödenir.
Efendisinin
izni olmadan evlenen kölenin nikahı geçersiz olup izinle yapılan akid ise
sahihtir. Efendi mutlak şekilde izin verebildiği gibi evleneceği kadını,
kabilesini veya beldesini de tayin ederek izin verebilir. Köle kendisine izin
verildiği hususlardan vazgeçip başka şey yapamaz. En zahir kavle göre efendi,
kölesini evlenmeye veya bekar kalmaya icbar edemez.
Sahibi
hangi sıfatla (küçük,bakire veya dul) olursa olsun cariyesini nikaha icbar
edebilir. Cariye evlenmeyi talep ederse, efendisi onu evlendirmeye mecbur
değildir. Bir kavle göre efendisinin onunla evlenmesi haram ise, onu
evlendirmesi lazımdır. Efendisi onu ev-lendirirse, en sahih kavle göre velisi
olması hasebiyle değil, mülkü olması hasebiyle evlendirir.
Müslüman
olan kimse, kafir olan cariyesini, fasık veya mukâteb olan kölesini
evlendirebüir. Veli, çocuğun veya delinin kölesini evlendiremez. En sahih
kavle göre çocuğun cariyesini evlendirebüir.
7. Evlenilmesi Haram Olan Kadınlar
8. Köleliğin Nikaha Engel Olması
9. Din Ayrılığı Olan Kadınlarla Evlenmek
11. Kafir Müslüman Olduktan Sonra Nikahında Bulunan Kadınlar
12. İslam'a Giren Kadının Nafakası
13. Evlenmede Muhayyerliği Sabit Kılan Ayıplar
14. İ'faf (Çocuğun Babasını Evlendirmesi)
15. Köle ve Cariyenin Evlenmesi