A. NİKAHIN KEYFİYETİ – B. SIDAK (MEHİR)
C. KASM VE NÜŞUZ (GECELEME HAKKI VE KADININ KOCASINA
ASİ OLMASI)
D. HUL' (MAL KARŞILIĞINDA BOŞANMA) – E. TALAK
(BOŞANMA) – F. İLA
G. ZIHAR
– H. LİAN BAHSİ – I. İDDET – J. RADA' (SÜT
EMME) – K. NAFAKA
NİKAH’IN
KEYFİYETİ
3. Nikah Akdini Yapmaya Yetkili Olan Kişi
4. Nikahta Veli Olmaya Mani Olan Haller
5. Küfuv (Evlenmede Tarafların Denk Olması)
6. Kısıtlılık Altında Olanın Nikahı
7. Evlenilmesi Haram Olan Kadınlar
8. Köleliğin Nikaha Engel Olması
9. Din Ayrılığı Olan Kadınlarla Evlenmek
11. Kafir Müslüman Olduktan Sonra Nikahında Bulunan Kadınlar
12. İslam'a Giren Kadının Nafakası
13. Evlenmede Muhayyerliği Sabit Kılan Ayıplar
14. İ'faf (Çocuğun Babasını Evlendirmesi)
15. Köle ve Cariyenin Evlenmesi
Bir kimse
kölesine evlenmesi için izin verir ve o da evlenirse, İmamın son kavline göre
efendisi mehir ve nafakayı tazmin etmez. Kadının mehir ve nafakası nikah
akdinden sonra kölenin normal veya nadir kazancından verilir. Köle
efendisinden izin alarak onun adına ticaret yaparsa, mehir ve nafakası
ticaretin kârından verilir. Keza en sahih kavle göre ana sermayeden verilir.
Şayet kölenin kazancı yoksa veya ticaret yapmaya izinli değilse zimmetine
geçer. Bir kavle göre ise efendisinin vermesi gerekir.
Efendinin
köleyi beraberinde yolculuğa götürmesi halinde, köle kendi hanımı ile cinsel
yönden faydalanamaz. Köleyi beraberinde götürmezse, istimta' için onu akşam
serbest bırakması lazımdır.
Efendi
nafaka ve mehri ödemeyi tekeffül etmişse, gündüz vaktinde köleyi çalıştırır.
Tekeffül etmemişse, mehir ve nafakayı kazanması için bir müddet serbest
bırakır. Efendi nafaka ve mehri tekeffül etmeden köleyi çalıştırirsa, ücreti
misil ile tam olan mehir ve az miktarda nafaka verir. Zayıf kavle göre ise
mehir ve nafakayı vermesi lazımdır.
Köle
fâsid bir nikah akdi yapar da cinsel temasta bulunursa, mehri misili zimmetine
geçirir. Bir kavle göre ise bedenine bağlı kalır (köle satılır ve mehri misil
bu bedelden ödenir).
Bir kimse
cariyesini bir başkası ile evlendirirse, gündüz vaktinden onu kendi işinde
çalıştırır. Akşam vaktinde ise kocasına teslim eder. En sahih kavle göre bu
süre için olan nafakası kocasına lazım gelmez.
Efendi
kendi evinde cariyesi için bir oda ayırır ve kocasına: "Sen de onunla
birlikte kal." derse, en sahih kavle göre kocanın bu teklife icabet etmesi
gerekmez. Efendi cariyesini beraberinde yolculuğa götürdüğünde kocası isterse
ona refakat edebilir.
Mezhep
alimlerince kabul edilen rivayete göre, efendi cinsel ilişkiden önce cariyesini
öldürür veya cariye intihar ederse, mehir alamaz. Cinsel temastan sonra hür
kadın intihar eder veya bir başkası cariyeyi öldürür veya cariye ölürse mehri
sakıt olmadığı gibi; cinsel ilişkiden Önce hür kadın veya cariye helak olursa
yine mehir hakkı sakıt olmaz. Efendi evli olan cariyesini satarsa, mehri
müsem-ma satıcının olur. Cariye cinsel temastan önce boşanırsa, mehri
müsemnıamn yarısı satıcının olur. Efendi cariyesini kölesi ile evlendirirse,
ne mehir ne de yarısı vacib olur.