A. NİKAHIN KEYFİYETİ – B. SIDAK (MEHİR)
C. KASM VE NÜŞUZ (GECELEME HAKKI VE KADININ KOCASINA
ASİ OLMASI)
D. HUL' (MAL KARŞILIĞINDA BOŞANMA) – E. TALAK
(BOŞANMA) – F. İLA
G. ZIHAR
– H. LİAN BAHSİ – I. İDDET – J. RADA' (SÜT
EMME) – K. NAFAKA
NİKAH’IN
KEYFİYETİ
3. Nikah Akdini Yapmaya Yetkili Olan Kişi
4. Nikahta Veli Olmaya Mani Olan Haller
5. Küfuv (Evlenmede Tarafların Denk Olması)
6. Kısıtlılık Altında Olanın Nikahı
7. Evlenilmesi Haram Olan Kadınlar
8. Köleliğin Nikaha Engel Olması
9. Din Ayrılığı Olan Kadınlarla Evlenmek
11. Kafir Müslüman Olduktan Sonra Nikahında Bulunan Kadınlar
Kafir
olan kimse, İslam'a girdiğinde nikahı altında dörtten fazla kadın olur ve
kendisi ile birlikte müslüman olurlarsa veya iddet esnasında İslam'a girerlerse
veya kadınlar ehli kitap iseler, bunların arasında dört kadım seçmesi lazımdır.
Geri kalan kadınlara ise yol verir. Cinsel ilişkiden önce veya iddet esnasında
sadece dört kadının kendisi ile birlikte müslüman olması halinde evlilikleri
devam eder.
İslam'a
girerken nikahı altında ehli kitaptan bir kadın ile kızı varsa veya her ikisi
onunla birlikte İslam'a girmişlerse ve ikisi ile de gerdeğe girmişse, kendisine
ebedi olarak haram olurlar. Hiçbirisi ile gerdeğe girmemişse, kadının kızı ile
evlenebilir. Bir kavle göre erkek muhayyerdir. Kadının kızı ile cinsel ilişkide
bulunmuşsa sadece annesi kendisine haram olur. Eğer sadece kızın annesi ile
gerdeğe girmişse, her ikisi de kendisine ebedi olarak haram olur. Bir kavle
göre ise nikah kızın anası üzerine kalır.
Bir erkek
İslam'a girer de nikahı altında bulunan cariye onunla birlikte müslüman olur
veya iddet süresi içerisinde müslüman olursa, evlilikleri bu nikah üzere devam
eder. Fakat o anda cariye ile evlenmesinin kendisi için helal olması şarttır.
Cinsi temas olmadan nikah önce cariye
kendisine muhalefet ederse yani, müslüman olmazsa derhal ayrılırlar. Şayet
nikahı altında birkaç cariye olur da kendisi ile birlikte veya iddet içerisinde
İslam'a girerlerse bir tanesini seçebilir. Ancak taraflar İslam'a
girdiklerinde erkeğin cariye ile evlenmesinin helal olması şarttır. Cariye ile
evlenmesi kendisi için helal değilse, hepsine yol verir.
Kafir
olan kişi İslam'a girdiğinde nikahı altında hür bir kadın ve birkaç cariye
varsa ve kendisi ile birlikte veya iddet içerisinde müslüman olurlarsa, hür
olan kadının nikahı devam eder cariyelerin nikahı ise fesholur. Hür olan kadın
küfürde kalmayı ısrar eder ve iddeti biterse, cariyelerden bir tanesini
seçebilir. Hür olan kadın müslüman olduğunda cariyeler azad edilmiş ve iddet içerisinde
İslam'a girmişlerse, bunların hükmü de hür olan kadının hükmü gibi olup dört
tanesini seçebilir.
Muhayyerlik
(kişinin nikahı altındaki kadınları seçme hakkı) şu lafızlardan biri ile olur:
"Seni seçtim, senin nikahını ikrar ettim, seni tuttum veya seni sabit
kıldım." gibi. Talak lafzı muhayyerliğe delalet eden lafızdır. En sahih
kavle göre talâk lafzı, zihar ve ilâ akdi için muhayyerliğe delalet etmez.
Muhayyerliği veya nikahın feshini bir şarta bağlamak sahili değildir.
Şayet
nikahı altında beş kadın varsa, fazla olana yol verir. Yol vereceği kadını
belli etmelidir. Seçme hakkını kullanıncaya kadar da kadınların nafakaları
kendisine aittir. Erkek seçme hakkım kullanmazsa hapsedilir. Seçme hakkını
kullanmadan ölürse hamile olanın iddeti doğumla sona erer. Kadın aylar hesabı
ile iddet bekleyenlerden ise ve kocası kendisi ile cinsel temasta
bulunmamışsa, iddeti dört ay on gündür. Kadın kur' (temizlik süresi) hesabı ile
iddet bekleyenlerden ise, kur' ve dört ay on gün sayısından en çok olanına göre
iddet bekler.
Erkeğin
ölümü halinde mirastaki hakları için bir antlaşma yapılıncaya kadar kadınların
hisseleri bekletilir.
12. İslam'a Giren Kadının Nafakası
13. Evlenmede Muhayyerliği Sabit Kılan Ayıplar
14. İ'faf (Çocuğun Babasını Evlendirmesi)
15. Köle ve Cariyenin Evlenmesi