A. GENEL BİLGİLER – B. DİYET (KAN BEDELİ) – C. KAN İDDİASINDA BULUNMAK VE KASEME
D. BAGİLER (İSYANCILAR) – E. İMAMETİN ŞARTLARI – F MÜRTEDİN HÜKMÜ
G. ZİNA
– H. HIRSIZLIK – I. İÇECEKLER BAHSİ – J. SAYYAL (SALDIRGAN)
GENEL
BİLGİLER
1. İki Kişinin Cinayet İşlemesi
3. Yaralının Yaralı Olduğu Sürede Dinini Değiştirmesi veya Hür Olması
Sağ ele
bedel olarak sol el, alt dudağa bedel üst dudak kesilemez. Bunun aksini yapmak
da caiz değildir. Sağ parmak boğumuna bedel sol parmak boğumu kesilemez.
Kesilen fazla parmağa bedel başka mahalde bulunan zait parmak da kesilemez.
Asli organların büyüklük, uzunluk ve kuvvetin azlığının eşit olmaması zarar
vermez. Keza en sahih kavle göre asli organda bulunan zaitlik de bir zarar
vermez.
Mudiha
yarasının miktarı, uzunluk ve enlemesine göre dikkate alınır. Et ve deri
kalınlığının ayrı olması bir zarar vermez.
Bir
kimse, bir şahsın kafasını da tümünü kaplayacak şekilde bir mudiha yarası
açarsa ve caninin kafası küçük ise tümünde mudiha açılır. Yara yüzüne veya
ensesine kadar indirilmez. Belki mudi-hanm kalan payı için erş almır. Erş
mudihanm tümüne tevzi edilirse ve caninin kafası mağdurun kafasından büyük
ise, sadece mağdurun kafası miktarmca kısas yapılır. En sahih kavle göre
mudihanın yeri, caninin isteğine göre tespit edilir.
Bir
kimse, bir şahsın alnında mudiha yarası açar da caninin alnı küçük ise,
kafasından mudihaya ilâve yapılır. Mağdur kısası tatbik ederken, kasten
mudihayı gereğinden fazla yaparsa, fazla olan kısım içi kendisine kısas lazım
gelir. Mudiha yarasını hataen fazla açar ve hak sahibi bir mal karşılığında onu
affederse tam erş vermesi vacib olur. Zayıf kavle göre ise yaraya düşen
hisseyi öder.
Bir
cemaat bir kimsenin kafasında mudiha yarası açarsa, her birinin kafasında onun
açtığı yara gibi mudiha yarası açılır. Bir kavle göre ise, hissesine göre her
birinin kafasında yara açılır.
Cani rıza
gösterse bile sağlam organ, felç organa bedel kesilemez. Mağdur, kesilen felç
eline bedel caninin sağlam elini keserse, kısas yerine geçmez. Buna karşılık
mağdurun caniye diyet ödemesi lazımdır. Bu fiil caninin ölümüne sirayet ederse,
cana can kısası uygulanır.
Felçli
organın sağlam organa bedel olarak kesilmesi caizdir.Ancak uzman kişi:
"Felçli elin kesilmesi halinde kanı durmaz." derse, kesilmesi caiz
değildir. Mağdur sağlam elinin karşılığında caninin felçli elini keserse, başka
bir hak iddia edemez.
Sağlam
organ, menfaati azalan organ veya sakat organa bedel olarak kesilebilir.
Tırnakların yeşil veya siyah renge bürünmüş olması sağlam olmasına bir zarar
vermez. En sahih kavle göre tırnakları giderilmiş el, tırnaklan gide-rilmemiş
el karşılığında kesilebilir. Bunun aksini yapmak caiz değildir.
Sağlam
penis ile felçli olan penisin hükmü, elin hükmü gibidir. Felçli olan penis,
buruk olup sertleşmeyen veya sertleşip buruk olmayan penistir. Penisin
sertleşip sertleşmemesi önemli değildir. Sağlam testisler, burkulmuş veya
iktidarsız testislere bedel kesilir.
Sağlam
olan burun, koku almayan burun karşılığında ve sağlam kulak sağır kulak
karşılığında kesilebilir. Sağlam göz, siyahlığı çıkarılmış kör göz karşılığında
çıkarılmaz. Konuşma kabiliyetini kaybetmiş dil, ahraz dil karşılığında
kesilemez.
Çıkarılan
diş için kısas vardır. Dişi kırmada ise kısas değil erş vardır.
Bir kimse
küçük bir çocuğun dişini çeker ve bu diş süt dişi değilse, tazminat hemen
gerekemez. Geri kalan dişleri düşer ve zamanı gelince çıkarlar da çekilen diş
çıkmaz ve bir kişi çıkış yeri bozulduğu için çıkmamıştır derse, kısas vacib
olur. Dişi çekilen hak sahibi küçük ise hakkı ifa edilmez, büyüyünceye kadar
ertelenir.
Bir
kimse, bir çocuğun düşmüş süt dişi yerine çıkmış dişi çekip çıkarır da henüz
diyeti Ödemeden onun yerine yeni bir diş çıkarsa, en zahir kavle göre kısas
sakıt olmaz,
Eli
sağlam olan bir kimse, parmağı eksik olan birinin elini keserse, mağdur
caninin elini keser ve bir parmak için erş öder. Eli sağlam bir kimse, bir
parmağı eksik olanın dört parmağını keserse, mağdur olan kişi isterse dört
parmağın diyetini alır, isterse caninin dört parmağını koparır. En sahih kavle
göre parmaklan koparmış ve dipleri yaralanmışsa hükümet vermesi vacibtir.
Mağdur diyet almışsa, cani hükümet ödemez. Her iki halde de (diyet almak veya
parmakları koparmak halinde) avuç için ödenen hükümetin beşte biri alınması
vacibtir.
Parmaksız
bir eli kesen kişinin eli kısas olarak kesilmez. Ancak eli kesilen elin misli
ise kısas uygulanır. Parmaksız olan kişi, parmakları tam olan birinin elini
keserse, kendisinin de eli kesilir ve parmakları için diyet öder.
Parmakları
felçli olan kimse sağlam bir eli keserse, mağdur isterse onun sağlam üç
parmağını koparır ve iki parmağın diyetini alır, isterse caninin elini keser ve
buna razı olur.
6. Maktulün Velisi ve Caninin Anlaşmazlığı
7. Kısası Kim Hak Eder ve Kim Uygular
8. Kasten Öldürmenin veya Yaralamanın Cezası ve Kısasta Affın Hükmü