A. GENEL BİLGİLER – B. DİYET (KAN BEDELİ) – C. KAN İDDİASINDA BULUNMAK VE KASEME
D. BAGİLER (İSYANCILAR) – E. İMAMETİN ŞARTLARI – F MÜRTEDİN HÜKMÜ
G. ZİNA
– H. HIRSIZLIK – I. İÇECEKLER BAHSİ – J. SAYYAL (SALDIRGAN)
GENEL
BİLGİLER
1. İki Kişinin Cinayet İşlemesi
3. Yaralının Yaralı Olduğu Sürede Dinini Değiştirmesi veya Hür Olması
6. Maktulün Velisi ve Caninin Anlaşmazlığı
7. Kısası Kim Hak Eder ve Kim Uygular
En sahih
kavle göre her mirasçı kısası uygulayabilir. Maktulün mirasçısı hazır değilse
gelinceye kadar kısas askıya alınır. Mirasçı çocuk ise, buluğ çağına erinceye
kadar; deli ise ayılıncaya kadar kısas uygulanmaz. Bu durumda katil hapsedilir
ve kefalet yolu ile serbest bırakılmaz. Mirasçılar, kısası uygulayacak mirasçı
üzerindegörüş birliğine varmalıdır. Bir kişi üzerinde anlaşamazlarsa,
aralarında kura çekilir. Kısası uygulamaktan aciz olan mirasçı da kuraya
katılır. Kurası çıkarsa, tayin edeceği kişi kısası tatbik eder. Zayıf kavle
göre ise, kısası tatbik etmekten aciz olan kuraya dahil edilmez.
Mirasçılardan
biri acele ederek caniyi öldürürse, en zahir kavle göre kendisine kısas tatbik
edilmez. Geri kalan mirasçılar caninin terikesinden paylarına tekabül eden
diyeti alırlar. Bir kavle göre acele edip caniyi öldüren mirasçının malından
diyet alırlar. Mirasçılardan biri caniyi affettikten sonra onu afetmeyen biri
acele davranarak caniyi öldürürse, kendisine de kısas uygulanır. Zayıf kavle
göre ise, caninin afedildiğini ve öldürülmeme si için hakimin karar verdiğini
bilmeden onu öldürmüşse, kendisine kısas uygulanmaz.
İmamın
izni olmadan kısas uygulanmaz. İmamdan izin almaksızın kısas uygulanmış ise,
uygulayana ta'zir cezası verilir. İmam can kısasını uygulamak üzere maktulün
akrabasına izin verir. En sahih kavle göre, organların kısasını uygulamak için
mağdurun akrabasına izin veremez.
İmam
caninin boynunu vurmak üzere cellada izin verir de o kasten caninin başka bir
yerine kılıcı indirirse onu ta'zir eder, azletmez. Cellat hata ettiğini söyler
ve bu da mümkün ise imam onu azleder, ta'zir etmez. En sahih kavle göre
celladın ücreti caniye aittir.
Kısas
cezası acele üzere infaz edilir. Caninin haremde olması veya havanın çok sıcak
veya soğuk olması veya caninin hasta olması cezayı geciktirme sebebi olamaz.
Cani
kadın olup hamile ise kendisine can ve organ kısası tatbik edilmez, hapiste
tutulur. Hamlini indirip çocuğunu ilk sütle emzirmesine, çocuğu emziren başka
bir kadın yada hayvan sütü yoksa, iki yıl süreyle emzirip sütten kesmesine
kadar cezası ertelenir. Kadın hamile olduğunu söylerse, en sahih kavle göre bir
delil olmaksızın sözü tasdik edilir.
Bir kimse
birini kılıç gibi keskin bir aletle öldürür veya boğar veya aç bırakmak
suretiyle öldürürse, kendisi de misilleme olarak aynı metalle öldürülür. Sihir
yapmak sureti ile ölüme sebep olursa, kendisi kılıçla öldürülür. Keza içki
içirerek veya onunla livatada bulunarak öldürmüşse, en sahih kavle göre
kılıçla boynu vurulur. Cani aç bırakılır da ölmezse, ölünceye kadar günleri
ziyadeleştirilir. Bir kavle göre ise, kısas olarak kılıçla boynu vurulur.
Mağdurun mirasçısı caniye aynı fiili tatbik etmek yerine kısası kılıçla tatbik
edebilir.
Bir kimse
bir şahsın elini keser de bu yaranın sirayeti sonucu ölürse, mağdurun velisi
caninin boynunu vurabilir. Önce caninin elini kesme ve sonra boynunu vurma
hakkına da sahiptir. Caninin elini kestikten sonra isterse ölümüne sirayet
etmesi için bekler.
Bir kimse
bir şahsın karnında yara açarak veya pazı kemiğim kırarak ölümüne sebep olursa,
mağdurun velisi caninin boynunu kılıçla vurabilir. Bir kavle göre ise misilleme
olarak caniye aynı yarayı tatbik eder. Şayet ölmezse, en zahir kavle göre
ölünceye kadar yara ziyadeleştirilemez.
Bir kimse
canide organ kesme kısasım uygular da sonra bu fiil, ölümüne sirayet ederse
maktulün mirasçısı isterse kılıçla boynunu vurur, isterse diyetin yarısı
karşılığında onu affeder.
Bir kimse
bir şahsın her iki elini keser mağdur da kısas olarak caninin her iki elini
keser ve cani ölürse, velisi için mağdurun boynunu vurma hakkı vardır. Onu
affederse diyet alamaz. Kesme kısası uygulanır da cani ölürse, boş yere ölmüş
olur. Cani ve mağdur yaralama sirayeti ile beraber ölürlerse veya mağdur önce
ölürse kısas yapmış olur. Mağdur sonradan ölürse en sahih kavle göre, önce
ölenin velisi caniden (sonra ölenden) yarım diyet alabilir.
Sağ eli
kesilen mağdur caniye: "Sağ elini çıkar misilleme olarak keseyim."
der o da sağ elin yerine geçer kastı ile sol elini çıkarır ve mağdur darbeyi
indirerek keserse, boş yere kesilmiş olur. Cani: "Sol eli sağ ele bedel
çıkarmıştım ve onun yerine geçeceğini zannetmiştim." der de mağdur onu
yalanlarsa, en sahih kavle göre sağ ele bedel sol el kısas olarak kesilmez. Bu
itibarla mağdur kestiği sol el için diyet ödemesi vacibtir. Geriye sağ el için
kısası tatbik etmek kalır. Keza cani: "Heyecanlandım sağ elimi çıkardığımı
zannettim." der, mağdur da : "Sağ el olduğunu zannederek
kestim." derse, sol el için diyet verilir.
8. Kasten Öldürmenin veya Yaralamanın Cezası ve Kısasta Affın Hükmü