1. Namazın Vacib Olmasının Şartları
Gücü
yetenin namaz için kıbleye yönelmesi şarttır. Şiddetli korku halinde ve seferde
kılınan nafile namazlarda kıbleye yönelmek şart değildir. Yolcu nafile
namazlarını binek üzerinde ve yürüyerek kılabilir. Meşhur kavle göre yolculuğun
uzun olması şart değildir. Tahtırevanda olan yolcunun imkanı varsa kıbleye
yönelmesi, rüku ve secdeleri tam yapması lazımdır. Bunları yapma imkanı
olmayıp, kolay ise en sahih kavle göre kıbleye yönelmesi vacibtir. Aksi halde
vacib değildir. Yolcu iftitah tekbiri alırken kıbleye yönelmelidir. Zayıf kavle
göre, selâm verirken kıbleye yönelmesi şarttır.
Kıbleye
yönelme kastı olmaksızın yolcunun istikametinden başka tarafa yönelmesi
haramdır. Rükûu imâ ile yapar ve secdeyi yaparken daha fazla eğilir. En zahir
kavle göre yürümekte olan kişi, rükû ve secdeleri tam yapmalı, bunları yaparken
ve iftitah tekbiri alırken kıbleye yönelmelidir. Sadece kıyamda ve teşehhüdü
okurken yürümelidir.
Yolcu
binek üzerinde farz namazını eda ederken kıbleye yönelip rükû ve secdeleri tam
yapar. Binek hareket halinde değilse namazı sahihtir. Aksi halde namazı sahih
olmaz.
Bir kimse,
Kabe'nin içinde duvarına veya kapalı kapısına yönelerek namaz kılarsa veya
kapısı açık olup eşiğinin yüksekliği bir zira'm üçte ikisi kadar ise namazı
sahihtir. Kabenin damında namaz kılarken yönelinen duvarın yüksekliği daha önce
geçtiği gibi zira'm üçte ikisi kadar ise namaz sahih olur.
Kıbleyi
bilme imkanına sahip olan kimsenin, bu konuda bir başkasını taklit ederek veya
kendisi bir karar vererek bir tarafa yönelmesi haramdır. Kıbleyi bilme imkanına
sahip değilse, kendisine kıbleyi bildirecek güvenilir kişinin sözüne uyar.
Kıbleyi ona bildirecek güvenilir biri yoksa ve kendisi kıbleyi tespit etme
imkanına sahib ise, başkasını taklit etmesi haramdır. En zahir kavle göre
kıbleyi araştırır da bir yönü diğerine tercih edemezse, başkasını taklit edemez.
Dilediği tarafa yönelerek namazını kılar ve sonradan kaza eder. En sahih kavle
göre, kişinin her namaz için kıbleyi yeniden tespit etmesi vacibtir.
Kör olan
kişi, kıble tespitinde karar veremez ve delilleri öğrenemezse, kıbleyi bilen ve
güvenilir kimsenin görüşüne uyar. En sahih kavle göre, kıbleyi bulmak için
delilleri öğrenmeye muktedir olan kimsenin öğrenmesi vacibtir. Öğrenmeyip
başkasını taklit etmesi haramdır.
Bir kimse
kıbleyi araştırıp namazı kıldıktan sonra kararında hata ettiği kesin olarak ortaya
çıkarsa, en zahir kavle göre kıldığı namazı kaza etmelidir. Namazda iken
kararında hata ettiğini anlarsa, namazını bozup yeniden kılması vacibtir. Daha
namazda iken ilk kararıı değişirse, ikinci kararı ile amel eder ve namazını
kaza etmez. Hatta dört rekâtlık bir namazda iken her rekâtta kararı değişir ve
her bir rekâtı ayrı yönlere doğru kılarsa namazı sahih olup kaza etmesi
gerekmez.
5. Namazın Rükün Ve Sünnetleri
6. Namazın Sahih Olmasının Şartları
7. İbadete Engel Olmayan Pislikler
9. Namazda On Tarafa Sütre Koymak
I. GİYİLMESİ HARAM OLAN ŞEYLER