1. Namazın Vacib Olmasının Şartları
5. Namazın Rükün Ve Sünnetleri
6. Namazın Sahih Olmasının Şartları
7. İbadete Engel Olmayan Pislikler
Mana
ifade eden bir veya iki harf kadar konuşmak namazı bozar. Keza en sahih kavle göre,
telaffuz edilen harften sonra sesi uzatmak da namazı bozar. En sahih kavle
göre tenahnüh (öksürerek boğazı temizlemek), gülmek, ağlamak, inlemek ve
üfürmek gibi fiillerle iki harf meydana gelirse namaz bozulur. Aksi halde
bozulmaz. Dili sürçen, namazda olduğunu unutan veya İslâm'a yeni girmiş olması
sebebiyle namazda konuşmanın haram olduğunu bilmeyen kimse az konuşursa mazur
sayılır ve namazı bozulmaz. En sahih kavle göre çok konuşursa namazı bozulur.
Tenahnüh, öksürerek boğazı temizlemek ve benzeri durumlar kişiye galebe çalar
ve kıraati yapmak için mazur duruma düşerse, namazı bozulmaz. En sahih kavle
göre, kıraati açıkta yapmak için öksürmek namazı bozar. En zahir kavle göre,
namaz kılan kişi zorla az konuşturulursa namazı bozulur.
Namaz
kılmakta olan kimse, başkasına bir şey anlatmak maksadıyla Kur'ân nazmı ile
konuşursa, meselâ yanındaki kitabı alması için ismi Yahya olan bir kişiye:
"Ey Yahya kitabı kuvvetle tut." mealindeki ayeti okur ve bununla
kıraati kast ederse namazı bozulmaz. Kıraati kast etmezse namazı bozulur.
Namazda okunan zikir ve dualarla namaz bozulmaz. Yalnız aksırana:
"Yerhamükallah" şeklinde hitap edenin namazı bozulur. Bir kasıt
olmaksızın uzun bir rükünde yapılan uzun bir sessizlik en sahih kavle göre
namazı bozmaz.
Namaz
kılmakta iken kendisine bir şey isabet eden kişinin; meselâ imamının düştüğü
hatayı düzeltmek, içeriye girmek isteyene izin vermek veya tehlikeye girecek
âmâyı ikaz etmek için "Sübhânallah" demesi sünnettir. Kadının ise
tasfık yapması, yani sağ elinin içi ile sol elinin üstüne vurarak ikazda
bulunması sünnettir.
Bir kimse
namazla ilgisi olmayan veya namaz cinsinden olan (fazla rükün gibi) bir
davranış yaparsa namazı bozulur. Unutarak işlenen davranış namazı bozmaz. Az
olan değil, çok olan davranış namazı bozar. Bir davranışın az veya çok olması
örf ile bilinir. İki adım atmak veya iki darbe vurmak az, arka arkaya atılan üç
adım ise fazla davranış sayılır.
Fahiş
görünen esneme namazı bozar. En sahih kavle göre, arka arkaya yapılan hafif
hareketler namazı bozmaz.Tesbihat için parmakları hareket ettirmek gibi. Sehven
işlenen çok fiilin hükmü, en sahih kavle göre kasten işlenen fiilin hükmü
gibidir. Namazda az bir şey yemek namazı bozar. Ben diyorum ki; kişi namazda
olduğunu unutarak veya namazda yemenin haram olduğunu bilmeden birşey yerse
namazı bozulmaz. Allah daha iyi bilir. Namaz kılan kimse ağzındaki şekeri
eritip yutarsa en sahih kavle göre namazı bozulur.
9. Namazda On Tarafa Sütre Koymak
I. GİYİLMESİ HARAM OLAN ŞEYLER