4. Iktidanın Sahih Olmasının Şartları
5. İmama Uymanın Diğer Şartları
İmama
uyan kimsenin, namazın fiillerinde de imama uyması vacibtir. İmam'ın fiillerine
uymak, muktedinin namazla ilgili bir fiile imamın başlamasından sonra başlaması
ve imam bir fiilden ayrıldıktan sonra muktedinin o fiilden ayrılması ile olur.
Cemaat imamla birlikte bir fiile başlar ve onunla birlikte bitirirse, bunun
zararı olmaz. Cemaat iftitah tekbirini imamla birlikte alırsa bu caiz değildir.
İmama uyan fiili bir rükünde imamdan geride kalırsa, sözgelimi imam bir
rükünden ayrılır ve cemaat bir önceki rükünde ise, en sahih kavle göre
muktedinin namazı bozulmaz.
Cemaat
fiili iki rükünde imamdan geride kalırsa, meselâ imam fiili iki rüknü yapar da
cemaat henüz bir önceki rükünde ise ve cemaat bunu mazeretsiz yaparsa, namaz
batıl (geçersiz) olur. Mesela; imam kıraati seri yapar ve cemaat daha fatihayı
tamamlamadan rükûa varırsa, zayıf kavle göre imama tabi olur ve geri kalan
kısımdan muaf olur. En sahih kavle göre ise cemaat kıraatini tamamlar ve imamın
arkasından namazına devam eder. Bu durumda imam, yapılması istenen üç fiili
rükünden -ki bunlar uzun rükünlerdir- fazla öne geçmiş olmamalıdır. Şayet imam
uzun üç fiili rükünden fazla öne geçmişse, zayıf kavle göre muktedi imamdan
ayrılma niyeti getirir ve ondan ayrılır. En sahih kavle göre imamın bulunduğu kısımda
imama tabi olur ve imam selâm verdikten sonra eksikliklerini tamamlar. İmama
uyan iftitah duası ile meşgul olurken fatihayı tamamlayamazsa mazur sayılır.
Bu
hükümler muvafık (imamla birlikte namaza başlayan) ile ilgili hükümlerdir.
Mesbûk ile ilgili hükümlere gelince: Mesbûk, fatihayı okurken imam rükûa
varırsa, en sahih kavle göre iftitah duası ve euzu ile meşgul olmadan fatihayı
terk eder ve rükûa varır. Böylece ilk rekâti idrak etmiş olur. Aksi halde
iftitah duası ve euzuyu okuyacak olursa, fatiha'dan da aynı miktarda okuması
vacib olur.
Mesbûk
iftitah tekbirini aldıktan sonra her hangi bir sünneti yapmakla meşgul olmaz
hemen fatihayı okur. Yalnız sünnetleri yapmasına rağmen fatihayı
yetiştireceğini bilirse sünnetleri yapabilir.
İmam'a
uyan kişi rükûdayken fatihayı terk ettiğini anlar veya bunda şüpheye düşerse
fatihayı okumak için geri dönmez. İmam selâm verdikten sonra bir rekât daha
kılar. İmam rükûda olup cemaat henüz rükûa varmadan fatihayı okumadığını bilir
veya şüpheye düşerse fatihayı okur. Bu durumda özür sebebiyle imam'dan geri
kalmış sayılır. Zayıf kavle göre imamla birlikte rükûa varır ve imam selâm
verdikten sonra bir rekât daha kılar.
İmam'a
uyan kişi iftitah tekbirini imam'ın tekbirinden önce alırsa namazı gerçekleşmiş
olmaz. Fatihayı veya teşehhüdü imam'dan önce okursa bunun bir sakıncası olmaz
ve namazı geçersiz sayılmaz. Zayıf kavle göre, imam'dan önce okuduğunu iade
etmesi vacibtir. Rükû ve sücut gibi iki fiili rükünde kasıtlı olarak öne
geçerse, namazı batıl olur. Aksi halde (bir fiili rükünde ön'e geçerse namazı)
batıl olmaz. Zayıf kavle göre, imamdan önce bir fiili rüknü yaparsa namazı
batıl olur.
I. GİYİLMESİ HARAM OLAN ŞEYLER