B. SELEM (PEŞİN PARA İLE VERESİYE MAL ALMAK)
H. MÜŞTEREK KULLANILAN YERLERDE İZDİHAM YARATMAK
Şirketin
(ortaklığın) birkaç çeşidi vardır: '
1- Ebdan ortaklığı: Taşıyıcılar gibi sair
meslek sahiplerinin bedenen çalışarak, sanatları aynı veya farklı olmakla
birlikte kazançlarım eşit veya farklı olarak aralarında paylaşmak üzere
ortaklık kurmalarıdır
2-
Muvafaza ortaklığı: Kazançlarını birbirine katmaksızın aralarında paylaşmak ve
meydana gelecek zarara katılmak üzere kurulan ortaklık akdidir.
3- Vucuh
ortaklığı: İtibar sahibi kişilerden her birinin vadeli olarak mal satın alıp bu
malı sattıklarında paradan elde edecekleri fazlalığı aralarında paylaşmak üzere
kurdukları ortaklıktır.
İleride
açıklanacak şartları taşımadıklarından ortaklığın bu üç çeşidi geçersizdir.
4- İnan
ortaklığı: Birkaç kişinin ticaret yapmak üzere kendilerine ait bir mala ortak
olmalarıdır. Bu ortaklık sahih olup şartlan şunlardır:
a- Lafız:
İnan ortaklığında alım satım gibi tasarrufta bulunacak kişiye izin verildiğine
delalet eden bir kelimenin bulunması şarttır. Ortakların her birinin diğerine
tasarruf izni verdiğini belirten ifadenin sadece: "Ortak olduk."
şeklinde olması en sahih kavle göre yeterli değildir.
b-
Ortaklar: Ortaklardan her biri vekil olmaya veya vekalet vermeye ehil olmalıdır.
c-
Sermaye: Sermaye, değer takdiri yapılan (elbise gibi) bir mal değil, misli
bulunan (para gibi) bir mal olmalıdır. Zayıf bir kavle göre, sadece damgalanmış
paralar sermaye olabilir. Ayrıca her iki sermaye, ayırt edilemeyecek şekilde
birbirine katılması şarttır. Türleri veya -sağlam ve kırık paralar gibi-
sıfatları ayrı olan sermayeyi birbirine katmak yeterli olmaz. Sermayeyi
biribirine katmak; akit esnasında ortakların mallarını çıkarıp birbirine
katmaları ile gerçekleşir.
Ortaklar
veraset, alım satım veya bunlardan başka bir yolla bir mala sahip olurlar da
her biri bunda ticaret yapmak için diğerine tasarruf izni verirse bununla
şirket akdi gerçekleşmiş olur.
Şirkette
ticaret malını caiz sermaye haline getirmenin yolu ise şudur: Ortaklardan her
biri, malik olduğu eşyanın bir kısmını diğerinin sahip olduğu eşyanın bir
kısmı karşılığında satar ve her biri, tasarrufta bulunması için diğerine izin
verir.
Ortakların
sermayelerinin eşit olması ve en sahih kavle göre akid esnasında her iki malın
miktarının bilinmesi şart değildir.
Ortaklardan
her biri diğerine zarar vermeksizin tasarrufta bulunma izni vermelidir.
Ortaklar malı vadeli veya beldede tedavülde bulunmayan bir parayla veya aşırı
zararla satamaz, şirketin malı ile sefere çıkamaz ve ticarette kullanmak üzere
başkasına izinsiz teberru edemezler.
Ortaklardan
her biri dilediği zaman akdi feshedebilir. Her iki ortak, akdi birlikte
feshederlerse tasarruftan azledilmiş olurlar. Ortaklardan biri diğerine:
"Seni azlettim veya hissemde tasarruf hakkın yoktur." derse, azleden
azledilmiş olmaz. Ortaklardan birinin ölmesi, delirmesi veya sürekli bayılması
durumunda şirket feshe uğrar. Ortaklar eşit miktarda veya farklı miktarda
çalışsalar bile, sermayeleri nisbetinde kar ve zarara ortak olurlar.
Ortaklar
sermayelerinin nisbeti dışında kâr ve zararda eşit olmayı şart koşarlarsa akid
fesholur. Akid fesholunca ortaklardan her biri kendi malından çalıştığı kadar
ücret almak için arkadaşına müracaatta bulunur. Ortaklardan her birinin şirket
adına yapacağı tasarruf geçerli olup kâr her iki malın nisbeti oranında
ortaklar arasında paylaştırılır.
Ortak,
şirket malı üzerinde güvenilir bir emanetçi gibidir. Bu itibarla ortağın
hissesini ödeme, zarar miktarı ve malın telef oluşu gibi konularda ileri
sürdüğü iddia doğrulanır. Malın yangın gibi görünen bir sebeple telef olduğunu
iddia eder ve yangının vuku bulduğuna ve bu yangın sebebi ile malın telef
olduğuna delil getirirse, iddiası doğrulanır.
Malı
elinde bulunduran kişi malın kendisine ait olduğunu diğeri de malın müşterek
olduğunu iddia ederse veya iddia bunun tersine olursa, yani malı elinde
bulunduran mal müşterektir der, diğeri ise malın kendisine ait olduğunu iddia
ederse; mal kimin elinde ise onun iddiası doğrulanır.
Malı
elinde bulunduran sermayeyi paylaştıklarını, elindeki malın kendisine ait
olduğunu, diğeri de malın müşterek olduğunu söylerse inkar edenin iddiası
yemini ile birlikte doğrulanır.
Ortaklardan
biri satm aldığı malı şirket adına veya kendisi için satın aldığını iddia eder
de diğeri bu iddiayı inkar ederse, müşterinin iddiası yemini ile birlikte
doğrulanır.
R. KIRAD - MUDAREBE (SERMAYE EMEK ORTAKLIĞI)
S. MÜSÂKÂT (AĞAÇLARIN BAKIMI VE SULAMA İŞİ)