4. Bir Satışta İki Satış Akdi Yapmak
6. Bir Satışta Ayıplı İki Malı Satın Almak
8. Malın Teslimden Önceki ve Sonraki Hükmü
9. Müşterinin Malı Teslim Alması
10. Satıcının Malı Teslim Etmesi
11. Tevliye Ortaklık Murabaha ve Muhatat
14. Meyve ve Zirai Ürünlerin Satışı
Meyveler
olgunlaştıktan sonra mutlak şekilde veya toplamak veya ağaç üzerinde bırakmak
şartı ile satmak caizdir. Meyveler olgunlaşmadan ağaçla birlikte değil de tek
satılırsa, toplamak ve istifade edilir durumda olmaları şartı ile satmak
caizdir. Bu şart armut için geçerli değildir. Zayıf kavle göre ağaçlar
müşteriye ait ise, bu iki şart (koparmak ve istifade etmek şartı) koşulmadan
müşteriye satmak caizdir.
Ben
diyorum ki; ağaçlar müşterinin malı olur da meyvelerin koparılması şart
koşulursa bu şarta uymak vacib değildir. Allah daha iyi bilir. Meyveler ağaçla
birlikte satılırsa akid mutlak şekilde caizdir. Ama satıcı meyvelerin
koparılmasını şart koşarsa akid caiz olmaz.
Tarladaki
yeşil ziraatı satmak haramdır. Ancak hemen biçmek şartı ile satılırsa caizdir.
Ziraatı tarla ile birlikte satmak veya taneleri sertleştikten sonra şartsız
satmak caizdir. Ziraat ile meyveler olgunlaştıktan sonra satılırsa, istifade
edilir halde olmalanı şarttır. İncir, üzüm ve arpa gibi.
Buğday ve
mercimek gibi tanesi başakta görünmeyen zirai ürünleri başaksız satmak caiz
olmaz, imam'm son kavline göre, ziraat başakta olsa bile tanesi görünmeden
satmak sahih değildir. Yemek sırasında kabuğunun soyulması gereken kabuklu
meyveleri satmanın bir sakıncası yoktur.
Ceviz,
badem ve bakla gibi iki kabuğu olanlar, iç kabukları ile satılırlar. Üst
kabukları ile satmak caiz değildir. Bir kavle göre, iki kabuğu olanları taze
halde iken üst kabukları ile satmak caizdir.
Renksiz
olan meyvelerde olgunlaşma yumuşaklık ve tatlılığının zahir olması ile
anlaşılır. Renkli olan meyvelerde ise; kızarma, sararma ve morarmaya yüz
tutması ile anlaşılır. Az da olsa meyvelerin bir kısmının olgunlaşmaya
başlamış olması, satış akdinin sahih olması için yeterlidir. Bir kısmı
olgunlaşmaya başlamış bir veya birkaç bostanın meyvesi satılınca bunun hükmü,
te'bir (döllenme) bahsinde geçen hükümler gibidir.
Bir kimse
olgunlaşmaya başlamış meyve ve zirai ürünleri satarsa ürünün tahliyesinden
önce ve sonra tarlayı sulaması lazımdır. Mahsulat tarladan tahliye edildikten
sonra müşteri tarladan tasarruf yapma hakkına sahip olur. Mahsulat tarladan
tahliye edildikten sonra soğuk veya sıcak gibi semavi bir afete maruz kalırsa,
imam'm son kavline göre müşterinin zimmetinde olduğu kabul edilir. Satıcı,
sulama işini terk eder ve bir noksanlık meydana gelirse, müşterinin muhayyerlik
hakkı olur.
Bir kimse
olgunlaşmadan önce meyveleri satar ve meyvelerin derhal koparılmaları şart
koşulduğu halde daha koparılmadan bir afetle helak olursa, müşterinin
zimmetinde olduğunun kabul edilmesi evladır.
İncir' ve
salatalık gibi genellikle mevcut mahsulat henüz toplanmadan, yeni mahsulat
çıkıp mevcut mahsulata yetişen meyvelerde satış akdi sahih olmaz. Ancak
meyvenin müşteri tarafından toplanması şart koşulursa akid sahih olur.
Yeni
çıkan mahsulatın mevcut mahsulata karışması nadir olan meyvelerde, en zahir
kavle göre satış akdi fesholmaz. Fakat müşterinin muhayyerlik hakkı vardır.
Satıcı, müşteri akdi feshetmeden önce yeni yetişen mahsulat konusunda kendisine
müsamaha gösterirse, en sahih kavle göre muhayyerlik hakkı düşer.
Başaktaki
buğdayı kabuğundan tasfiye edilmiş buğday karşılığında satmak caiz değildir.
Buna muhakele denir. Ağaç üzerindeki taze hurmayı, kuru hurma karşılığında
satmak da caiz değildir. Buna müzabene denir. Fakat ariye satışına ruhsat
verilmiştir. Ariye, ağaçtaki taze hurmayı, tarladaki kuru hurma karşılığında
veya asmadaki üzümü, kuru üzüm karşılığında satmaktır. Üzüm veya hurma beş
yükten az olmalıdır. Ancak iki satışta beş yükten fazla satış yapmak caizdir.
Ariye
satışının caiz olması için müşterinin kuru hurmaları satıcıya kile ile teslim
etmesi, satıcının da malı teslim etmek için müşteri ile hurma ağacını baş başa
bırakması şarttır. En zahir kavle göre ariye satışı, şeftali ve badem gibi
sair meyvelerde caiz olmaz. Ariye satışı, sadece fakirlere mahsus bir akid
değildir.
15. Satıcı ve Müşterinin Anlaşmazlığı
B. SELEM (PEŞİN PARA İLE VERESİYE MAL ALMAK)
H. MÜŞTEREK KULLANILAN YERLERDE İZDİHAM YARATMAK
R. KIRAD - MUDAREBE (SERMAYE EMEK ORTAKLIĞI)
S. MÜSÂKÂT (AĞAÇLARIN BAKIMI VE SULAMA İŞİ)